FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/01/2021

Vad ska man göra om man själv eller någon annan har ett vapen?

Om man har eller vet att någon har vapen som en pistol vad ska man göra då

Samtidigt vill jag inte få skit.

Vad ska jag göra då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Om jag har förstått dig rätt så undrar du vad man kan göra om man själv har ett vapen, alternativt om man vet att någon annan har ett vapen.

Jag kommer att hänvisa till vapenlagen i mitt svar.

Utan tillstånd kan det röra sig om vapenbrott

I Sverige behöver en privatperson som utgångspunkt ha tillstånd från Polisen för att få lov att äga ett vapen (2 kap. 1 § och 2 kap. 2 § vapenlagen).

Saknar personen ett sådant tillstånd kan hen göra sig skyldig till vapenbrott (9 kap. 1 § första stycket vapenlagen).

Har man själv ett vapen kan man lämna in det till Polisen

Har en person själv ett vapen kan hen frivilligt lämna in vapnet till Polisen, som i sin tur kan skrota det (9 kap. 7 § vapenlagen). Denna möjlighet finns till på grund av samhällets intresse av att personer utan vapentillstånd inte har några vapen.

Vid ett inlämnande av vapen till Polisen ska åklagare bara väcka åtal för vapenbrott om det är "motiverat från allmän synpunkt" (9 kap. 7 § vapenlagen). Ett åtal kan till exempel vara motiverat om personen inte bedöms ha lämnat in vapnet helt frivilligt, utan snarare på grund av att hen riskerar att bli upptäckt.

Under vissa tidsperioder har staten infört vapenamnesti, som inneburit att personer som lämnat in vapen till Polisen under den tiden inte har kunnat dömas för något brott. Det skedde senast år 2018 och gäller alltså inte för tillfället.

På Polisens hemsida finns det viktig information som man bör läsa inför inlämning av ett vapen.

Man kan tipsa Polisen anonymt om att någon annan har ett vapen

Det går att uppmärksamma Polisen på att någon annan verkar ha ett vapen, även om man känner sig osäker på om personen har ett vapentillstånd. Upplysningen gör då att Polisen kan undersöka saken närmare.

Man kan inte vara anonym vid en polisanmälan, eftersom man då måste uppge sitt namn och personnummer. Däremot kan man vara anonym om man tipsar Polisen.

Polisen tar emot tips över telefon och genom ett webbformulär.

Tipsar man över telefon kan Polisen ställa relevanta följdfrågor direkt, vilket kan underlätta myndighetens utredning.

Det går dock också bra att använda deras webbformulär. Genom att besöka sidan med formuläret kan man få en uppfattning om vilken typ av information som polisen är intresserad av.

Sammanfattning

Har man själv ett vapen utan tillstånd kan man lämna in det till Polisen. Det finns dock i vissa fall en risk för att bli åtalad för vapenbrott på grund av inlämnandet.

Vet man att någon annan har ett vapen kan man tipsa Polisen om det anonymt. Det finns mer information om att tipsa på Polisens hemsida. Där anger de också vilket telefonnummer man ska ringa om man vill lämna sitt tips över telefon.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare