FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/06/2017

Vad ska man göra om man har blivit anklagad för att ha begått ett brott?

Hej

Jag har blivit anklagad i måndags för att jag har hotat min syster och puttat henne och hotat med tillhygge. Jag satt i mitt eget kök när polisen kom. Dem stöd utanför porten och såg den genom fönstret på 3 vån. Jag sa till henne att grejerna stod i trappen.

Och sen stod en halvtimme utanför porten och sen kom polisen upp. Vad ska jag göra har ej gjort nått

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Väljer åklagaren att väcka åtal mot dig är det inte mycket du kan göra. Du kommer i sådant fall att få en stämningsansökan delgiven till dig med information om den fortsatta processen. I en eventuell huvudförhandling kommer vittnenas vittnesmål samt din och målsägandens (din syster) syn på situationen att värderas som bevismaterial. En åklagare väljer dock vanligtvis bara att väcka åtal om det finns tillräckligt med bevisning för det. Endast ord mot ord anses normalt inte vara tillräckligt.

_____________________________________________________________________________________________

Om du anser att situationen fortfarande är oklar är du välkommen är du välkommen att återkomma på min mail anna.hovstadius@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare