FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/04/2019

Vad ska jag göra när vi inte kan komma överens om när vi ska lämna barnen?

Ja vill lämna över barnen på skolan så slipper träffa mitt ex men hon vill inte de vad gör jag då ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är tråkigt att höra att du inte kan komma överens med ditt ex angående när ni ska lämna barnen. Jag rekommenderar att ni i första hand tar kontakt med kommunen. Kommunen har nämligen en skyldighet att erbjuda samarbetssamtal gällande sådana här frågor, för att se om ni kan komma fram till en lösning. Genom samarbetssamtal kan ni få hjälp att lösa problemet samtidigt som barnen slipper komma i kläm. Samarbetssamtal är dock frivilliga och kräver att ni medverkar båda två (6 kap. 18§ Föräldrabalken).

Skulle det av någon anledning inte gå att lösa med samarbetssamtal finns det även en möjlighet att gå till domstol.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare