FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/07/2019

Vad ska jag göra när polisen påstår att jag kört bil, men att jag inte gjort det?

Hej, polisen tog mig utanför en affär, påstod att jag kört vilket jag inte gjort. Fick skjuts av en vän som tyvärr stack när jag va inne o handlade. Fått reda på att han inte hade körkort därför gick han. Jag har inte haft bilen igång o satt inte i bilen när dom kom. Dom beslagtog min bil o påstår att jag kört. Känner mig helt maktlös eftersom den kvinnliga polisen som inte var i tjänst påstår att jag kört, hon ljuger o jag vet inte hur jag ska göra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du nekar till den olovliga körningen kommer ärendet att överlämnas till åklagare som tar beslut om det ska väckas åtal mot dig. Om åtal väcks har åklagaren bevisbördan för att framlägga sådan bevisning att det är ställt utom rimligt tvivel att du begått brottet. För att bevisa brottet kan bland annat vittnen användas. En polismans vittnesmål har ofta ett högt bevisvärde. Det du kan göra är om du har annan bevisning som kan hjälpa till att väcka tvivel; t.ex. vittnen som kan vittna om att du inte körde, eller att din vän träder fram och erkänner att det var han som körde.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare