Vad ska jag göra för att säkra mitt arv till mina anhöriga när vi inte är medborgare i samma land?

Hejsan! Jag har har fått medborgarskap i Sverige och är endast medborgare i Sverige nu. Mina närmaste anhöriga är inte varken EU/EES medborgare eller inte bor i EU/EES länder. Min fråga är hur kan jag säkra upp att de kommer att få ärva min egendom ifall det händer nåt med mig? Behövs det något testament eller funkar det? Tack på Förhand/

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om vad du kan göra för att säkra att ditt arv tilldelas dina närmast anhöriga även om ni inte är medborgare i samma land. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Vad gäller frågor om arv med internationell dimension till tredje land, vilket det är fråga om här eftersom du är svensk medborgare och dina anhöriga inte är det och inte heller är medborgare i något EU/EES-land, är det successionsförordningen som är tillämplig.

Utgångspunkten är att det är lands lag som du var stadigvarande bosatt i vid din död som kommer att tillämpas på ditt arv i sin helhet (kapitel 3 artikel 21.1 successionsförordningen). I ditt fall verkar det innebära att det är svensk lag som tillämpas på ditt arv. Det gör att arvsreglerna i ärvdabalken (ÄB) blir tillämpliga på ditt arv.

Utländska medborgare har samma rätt att ärva i Sverige som svenska medborgare (1 kap. 3 § ÄB). Det bästa sättet att säkerställa att de du vill ska ärva dig faktiskt får ärva dig är genom att upprätta ett testamente. Om du inte har upprättat ett giltigt testamente före din död så kommer istället den legala arvsordningen fördela ditt arv. Kort sammanfattat skulle det då innebära att efterlevande maka i första hand ärver dig (3 kap. 1 § ÄB). Om du var ogift vid din död, men du har barn, är det istället dina barn som ärver dig (2 kap. 1 § ÄB). Om du varken var gift vid din död eller att du hade barn vid din död är det dina föräldrar som ärver dig (2 kap 2 § ÄB).

Sammanfattningsvis är det alltså svensk lag som kommer gälla för ditt arv förutsatt att du fortfarande bor i Sverige vid din död. Om så är fallet är min rekommendation att upprätta ett testamente för att ha möjlighet att fördela ditt arv precis som du önskar. Utan ett giltigt testamente är det istället den legala arvsordningen som kommer fördela ditt arv.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare