Vad ska ett testamente innehålla för att vara giltigt?

Kan ett "Testamente" som inte innehåller vare sig ett förodnande eller en vittnesmening (vid bevittningen) vara giltigt ändå? Vittnena har endast bevittnat testatorns namnteckning på ett i övrigt helt blankt papper. Både förordnandet och vittnesmeningen har lagts till i efterhand. Testatorn har vid bevittningen uppgivit att dokumentet eventuellt ska användas till ett Testamente.

Lawline svarar

Hej!

Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv och testamente finns stadgade i ärvdabalken (ÄB).

Hur ser formkraven för ett testamente ut?

Det finns ett antal formkrav som ska vara uppfyllda för att ett testamente ska vara giltigt. För det första krävs det att testamentet är skriftligt. För det andra krävs det att testamentet är undertecknat av testatorn och bevittnas av två vittnen som samtidigt närvarar. Även vittnena ska underteckna testamentet (10 kap. 1 § ÄB). Testamentsvittnena bör även anteckna sina yrken, hemvist och tid för bevittnandet vid sin namnteckning (10 kap. 2 § ÄB)

För att ett testamente ska vara giltigt behöver inte vittnena känna till innehåller i testamentet, men de ska veta att det är ett testamente de bevittnar och skriver under.

Om testamentet inte följer de upprättade formkraven är testamentet ogiltigt (13 kap. 1 § ÄB).

Kan man lägga till i testamtet i efterhand?

Ja, man kan lägga till eller korrigera testamentet i efterhand. Då gäller samma formkrav som vid upprättandet (10 kap. 6 § ÄB

Är formkraven uppfyllda i ditt fall?

I ditt fall beskriver du att vittnena endast bevittnade testators namnteckning på ett blankt papper, och att vittnena inte säkert visste om dokumentet skulle användas till ett testamente. Som sagt måste inte vittnena känna till innehållet, men det ska vara tydligt att det är ett testamente de skriver på och bevittnar. Här verkar det inte heller som vittnena vid tillfället undertecknat testamentet. Detta tyder på att formkraven inte följts och att testamentet därför inte är giltigt.

Du berättar även att både vittnesmening och förordnandet lagts till i efterhand. Giltigheten här beror på om de ovan presenterade formkrav följdes vid detta tillägg eller inte.

Sammanfattningsvis bör inte testamentet anses vara giltigt om vittnena inte förstod att de bevittna ett testamente.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emelie SalehiRådgivare