FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/03/2021

Vad säger lagen om köp och innehav av teleskopbatonger?

Jag undrar hur lagen gällande expanderbara batonger ser ut. Hur ser lagen på köp, innehav och åldersgräns?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Expanderbara batonger (även kallad teleskopbatonger) är ett objekt som faller under förbudet i 1 § Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (Knivlagen).

Enligt 1 § Knivlagen får föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa inte innehas på allmän plats, däremot finns det för privatpersoner inget lagstadgat förbud varken mot att köpa eller inneha en teleskopbatong, men detta är som sagt villkorat av att batongen inte innehas på offentlig plats.

Vad gäller åldersgränsen för att köpa en teleskopbatong krävs det att du som köpare är över 21 år, vilket framgår av 2 § Knivlagen.

Sammanfattning:

Som privatperson får du köpa och äga en teleskopbatong förutsatt att du är över 21 år gammal. Batongen får dock inte medföras eller användas på allmänna platser.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare