FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/06/2018

Vad omfattas av underhållsbidrag?

Hej,

Läser att underhållsbidrag ska gå till bla. boende.

Om barnet bara bor hos sin ena förälder och får underhåll, ska del av detta bidrag gå till att betala "hemma"?

Och vad ska den förälder som barnet bor oss stå för vad gäller annat än boende?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Underhållsbidraget ska användas till barnets boende, mat och fritidsintressen. Bidraget ska således delvis, men inte enbart, gå till att betala barnets boende.

Även den förälder som barnet bor hos ska utöver boendet stå för mat och fritidsintressen. De angivna kostnaderna ska fördelas föräldrarna emellan.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Om jag missförstått din fråga eller om du har fler frågor är du välkommen att återkomma.

Med vänlig hälsning,
Christoffer TolfRådgivare