FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/04/2021

Vad menas med praxis?

Vad menas med praxis

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till lawline!

Praxis innebär i regel att Högsta domstolen avgjort i ett mål att en bestämmelse skall tolkas på ett visst sätt, och alla efterkommande rättegångar som har att bedöma överträdelsen av samma bestämmelse, skall tolka den på samma sätt. Om Högsta domstolen fastställt att det ska utdömas (som exempel) fängelse vid knytnävslag mot ansiktet är det något som räknas som praxis.

Om du har fler frågor så är du varmt välkommen att återvända till oss!

Sonja NajimRådgivare