FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/05/2023

Vad menas med ett överskjutande uppsåt och när aktualiseras detta?

Vad avses med överskjutande uppsåt och i vilka situationer aktualiseras begreppet? Jag finner olika definitioner nämligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vad menas med ett överskjutande uppsåt och när aktualiseras detta?

Till brottsbeskrivningsenligheten hör även ett överskjutande uppsåt. Detta rekvisit är ett krav på ett visst uppsåt eller en viss avsikt som direkt följer av brottsbeskrivningen. Till exempel krävs för ansvar för stöld att gärningsmannen har tillägnelseuppsåt och för att spioneri ska vara förövat att gärningsmannen har avsikt att gå främmande makt till handa.

Utöver det ovan sagda sägs ett uppsåtsrekvisit vara överskjutande, om det för ansvar av ett brott inte krävs att uppsåtet har en motsvarighet i verkligheten, det vill säga att det rent faktiskt inte finns en konkret omständighet att pröva uppsåtet mot. Till exempel i brottet mord ska man pröva omständigheten ”berövande av livet” mot personens uppsåt. Eftersom ett berövande inte har ägt rum än, så prövas själva uppsåtet att faktisk fullborda rekvisitet ”berövande av livet”.

Som du inser används det överskjutande uppsåtet därför ständigt på brott på försöks-, förberedelse- och stämplingsstadiet, eftersom gärningen inte är fullbordad. Om vi återvänder till brottet mord, så ska gärningsmannen ha ett uppsåt att faktiskt också beröva en annan livet. Det är detta vi kallar för det överskjutande uppsåtet. Helt enkelt försöker man att pröva uppsåtet mot det brott som skulle ha realiserats om brottet fullbordades. Om det känns svårt att förstå, så är det fullt förståeligt då det överskjutande uppsåtet är något av det svåraste att förstå inom straffrätten.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är följande. Ett överskjutande uppsåt är ett verktyg som man använder för att pröva en omständighet som inte har hänt ännu för att se om gärningsmannen har uppsåt att fullborda brottet i fråga. Rent tekniskt görs denna bedömning när åklagaren försöker att fastställa om en otillåten gärning har begåtts. Det överskjutande uppsåtet kan därför något förenklat sägas aktualiseras när det rör sig om icke-fullbordade brott såsom försök, förberedelse och stämpling.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare