Vad man får göra med egendom som man fått genom testamente

Min lillebrors pappa gick bort för 6 månader sedan. Vi är halvbröder och hans pappa bodde med oss i cirka 20 år och flyttade till en ny sambo för cirka 2-3 år sedan. När hans pappa gick bort fick då min lillebror och hans halvsyster dela på arvet på cirka 150 000 och den nya sambon fick 142 000 kr själv. Sambon fick även alla ägodelar och hans saker han har haft sedan år tillbaka och min lillebror fick inga ägodelar eller personliga saker som han ville ha av sin avlida far som tex kläder och lite andra grejer. Sambon gav bort allt detta och behöll även pappans dagbok som hon kommer att behålla. Angående ägodelar och kläder mm, är det rätt eller fel gjort av henne ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline !

Jag tolkar det som att din lillebrors pappas sambo har fått denna egendomen genom ett testamente, vilket är det enda lagligt rätta sättet för henne att få denna andelen av egendomen. Med detta förbehåll hoppas jag kunna besvara din fråga så gott jag kan !

Testamentstagaren får om inget annat sägs, bruka egendomen som denne får hur den önskar

Oftast brukar det i ett testamente stå med vilken sorts rätt till egendom du har som testamentstagaren. Exempel av former av rätt till egendom en testamentstagare kan ha är t.ex. nyttjanderätt, fri förfoganderätt (dvs du får inte testamentera bort egendomen du fått), rätt till avkastning från egendom och allra sist full äganderätt. Har du fått full äganderätt till egendomen via testamentet, finns det inga som helst hinder med vad du får göra med egendomen i fråga.

I din situation så innebär det att din lillebrors pappas sambo får göra vad hon vill med egendomen.

Hoppas det var svaret på din fråga !

Eles KarahalilovicRådgivare