FrågaÖVRIGTÖvrigt05/11/2022

Vad krävs om man vill bygga en flytbrygga i en å?

Är det tillåtet att bygga en flytbrygga vid en å (Lagan) där det inte föreligger några skyddsinskränktningar. Tack,

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill bygga en flytbrygga i ett vattendrag. Att det inte föreligger några skyddsinskränkningar tolkar jag som att eventuella skydd i området fortfarande finns kvar, såsom strandskyddet. Jag kommer alltså i mitt svar utgå från att strandskyddet inte är upphävt i området och fortfarande gäller.

Jag har inte tillräckligt med omständigheter i fallet för att kunna göra en fullständig bedömning, men jag ska försöka mitt bästa för att ge dig en överblick av vad som kan krävas av dig.

Regler om byggande av brygga finns i miljöbalken (MB), lag med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet (restvattenlagen), förordning om vattenverksamheter (FVV) och miljötillsynsförordningen (MTF).

Du måste ha rådighet över vattnet
Först och främst måste du ha rådighet över vattnet i fråga för att kunna bygga en brygga där (2 kap. 1 § restvattenlagen). Att ha rådighet betyder att du är markägare eller att du har tillåtelse att använda vattenområdet genom exempelvis servitut eller annat avtal med markägaren. Har du inte rådighet över vattnet får du inte bygga en brygga där. I mitt svar nedan kommer jag att svara på vad som gäller om du har rådighet.

Du måste anmäla till Länsstyrelsen så att de kan bedöma bryggans miljöpåverkan
Att bygga en brygga innebär att man ägnar sig åt vattenverksamhet (11 kap. 3 § första punkten MB). All vattenverksamhet kräver som huvudregel tillstånd, vilket innebär att man måste söka och få tillstånd innan man börjar bygga (11 kap. 9 § MB)

Däremot finns undantag till tillståndsplikten. Om man omfattas av undantaget beror på hur stor den planerade bryggan är. Om det rör sig om en brygga som omfattar mindre än 500 kvadratmeter bottenyta i vattendraget behöver du enbart anmäla verksamheten till tillsynsmyndigheten (19 § andra punkten FVV). Jag vet inte hur stor brygga du tänker dig i ditt fall, men jag utgår från att det inte handlar om en så stor brygga att den omfattar mer än 500 kvadratmeter bottenyta.

Anmälan om vattenverksamhet ska vara skriftlig (20 § FVV). Tillsynsmyndighet i detta fall är Länsstyrelsen (2 kap. 29 § andra punkten MTF)

Du ska alltså innan du börjar bygga anmäla det till Länsstyrelsen så att de kan utreda den eventuella bryggans påverkan på vattnet och vattenlivet i området. De undersöker också vilken påverkan den kan tänkas få på andra intressen, såsom fågelliv eller ett eventuellt naturreservat i området. Du kan behöva göra vissa saker för att skydda miljön om du får tillåtelse att bygga (23 § FVV). Du kan läsa mer om hur anmälan går till och vad Länsstyrelsen tittar på i processen på Länsstyrelsens hemsida

Du behöver troligtvis också dispens från strandskyddet
Strandskyddet är generellt och gäller vid alla hav, sjöar och vattendrag i Sverige, så länge man inte upphävt skyddet. Jag har tidigare klargjort att jag tolkar din fråga som att strandskyddet fortfarande gäller i området där bryggan ska byggas. Man får inte bygga hur som helst inom strandskyddsområde. Man får exempelvis inte uppföra anläggningar som kan göra att allmänheten inte får tillgång till platsen enligt allemansrätten (7 kap. 15 § andra punkten MB). Vidare får man inte göra något som väsentligt kan förändra livsvillkor för djur- och växtliv, alltså något som påverkar på ett ganska allvarligt sätt (7 kap. 15 § fjärde punkten MB). En brygga kan påverka båda dessa.

Jag vet inte hur situationen ser ut just i ditt fall. Om du bor nära vattnet skulle en ny brygga absolut kunna påverka allmänhetens tillgång till platsen. Det kan då uppfattas som privat mark. Djur- och växtlivet i vattnet riskerar också att påverkas av bryggan. Därför skulle det kunna vara förbjudet att bygga en sådan brygga.

Om byggandet anses förbjudet behövs dispens från strandskyddet för att ändå kunna bygga. Dispens får man vanligtvis av kommunen (7 kap. 18 b § MB). Strandskyddsdispens prövas alltså inte inom ramen för anmälan av vattenverksamhet till Länsstyrelsen.

För att få dispens krävs särskilda skäl (7 kap. 18 c § MB). Här kan exempelvis nämnas att ett särskilt skäl kan vara att bryggan för sin funktion behöver ligga vid vattnet (7 kap. 18 c § tredje punkten MB). Däremot ska man inte kunna tillgodose sitt behov utanför området. Finns det till exempel redan en brygga du kan använda lite längre bort får du troligtvis inte dispens.

Eftersom jag inte vet några detaljer om hur varken din situation eller området ser ut kan jag inte bedöma om det är förbjudet att bygga bryggan eller om du borde få dispens. Mitt råd är därför att du vänder dig till din kommun så att de kan hjälpa dig mer ingående med vad som krävs i just ditt fall.

Sammanfattning
Du kan få bygga en flytbrygga i ån, men det finns som sagt vissa krav som måste vara uppfyllda. För att få bygga måste du ha rådighet över vattnet, du behöver anmäla vattenverksamheten till Länsstyrelsen, samt att du troligtvis måste få dispens från strandskyddet. Eftersom mycket beror på hur omständigheterna ser ut är mitt bästa råd till dig att du vänder dig till både Länsstyrelsen och din kommun och redogör för din situation för att få reda på mer om vad som gäller för just dig.

Hoppas att du fått svar på din fråga och lycka till! Om du har några ytterligare frågor, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare