FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/07/2018

Vad krävs för att polisen ska ha rätt att tvinga mig till urinprov?

Hej!

För ett ganska bra tag sedan så var jag ute med min polare som skulle hem så vi stod vid busshållplatsen. Då det gick förbi två civil poliser som stannade och pratade med oss sedan kom en till kollega till dom och började påstå att vi såg påverkade ut. (trött, Hängiga ögon) etc

Både jag och min kompis nekade så fick dom ännu mer misstankar och bestämde sig för att ta in oss på pissprov, fick åka med in på stationen och köra vanlig rutin kontroll som man får göra vid ett narkotikabrott.

Både jag och min kompis visade negativt och så var det inget mer med det.

Frågan är nu såhär : Får dom bara ta in en person på pissprov för man har blivit dömd innan? förödmjuka oss totalt!

kan även tillägga att jag har blivit dömd för narkotikabrott innan så dom ''kände'' igen mig. Helt absurt hur dom kan komma och påstå falska anklagelser och sedan slippa undan med det ?!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt grundlagen är var och en skyddad mot påtvingade kroppsliga ingrepp (2 kap. 6 § Regeringsformen, RF). Fri- och rättigheten får dock begränsas genom lag (2 kap. 20 § RF). Den som är skäligen misstänkt för brott på vilket fängelse kan följa får kroppsbesiktigas för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredningen av brottet (28 kap. 12 § Rättegångsbalken, RB). I kroppsbesiktning ingår bland annat urinprovstagning. Det brott du borde varit sannolikt misstänkt för är ringa narkotikabrott, för vilket det finns fängelse i straffskalan (2 § Narkotikastrafflagen).

Justitieombudsmannen (JO) har vid flera tillfällen uttalat att för en person ska anses skäligen misstänkt för ett brott krävs att det finns konkreta omständigheter som med viss styrka pekar på att den misstänkte har begått den gärning som misstanken avser. Omständigheterna måste alltså vara av det slaget att de ger upphov till en faktabaserad misstanke. Vad som krävs för att en misstanke ska anses vara skälig har det emellertid inte gått att ge några bestämda riktlinjer för. Det får istället besvaras från fall till fall.

Mitt råd till dig för det fall att du känner dig orättvist behandlad är att du vänder dig till justitieombudsmannen och gör en anmälan. Är det så att det inte fanns skälig misstanke för ringa narkotikabrott har polisen gjort fel och kan tilldelas kritik för det. En anmälan kan du göra direkt på JO:s hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare