Vad krävs för att jag ska få ärva min farbror?

Makar utan barn. Min farbror har gått bort. Min far är avliden. Undrar om och hur jag ärver min farbror? Vet inte om testamente är skrivet.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din farbror har en make/maka men inga barn och att din farbror nu har avlidit.

För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till Ärvdabalk (1958:637), nedan kallad ÄB.

Allmänt om arvsordning

Arvsordningen finns reglerad i 2 kapitlet ÄB.

Arvsordningen ser ut så att det först och främst är den avlidnes barn som ärver den avlidne. Om barnen inte längre lever så är det deras barn som ärver, alltså den avlidnes barnbarn (2 kapitlet 1 § ÄB). Om den avlidne är gift och har gemensamma barn med sina make/maka alternativt inte har några barn så ärver den efterlevande maken arvet (3 kapitlet 1 § första stycket ÄB). Om de har gemensamma barn ärver de istället den andre föräldern när denna dör.

Om den avlidne inte är gift och inte har några barn så är det den avlidnes föräldrar som ärver. Om föräldrarna inte är i livet är det istället föräldrarnas barn som ärver, alltså syskon till den avlidne och om inte heller dessa lever så ärver deras barn, alltså den avlidnes syskonbarn (2 kapitlet 2 § ÄB).

Om inte den avlidnes föräldrar lever och det inte heller finns några syskon eller syskonbarn i livet så ärver den avlidnes mor- och farföräldrar. Om mor- och farföräldrarna inte är i livet så ärver deras barn, alltså den avlidnes moster/morbror och faster/farbror (2 kapitlet 3 § ÄB).

Om det inte finns någon arvtagare i livet enligt ordningen ovan så går arvet till Allmänna arvsfonden. Du kan läsa mer om Allmänna arvsfonden på deras hemsida.

Vad krävs för att du ska ärva din farbror?

För att du ska ärva din farbror så krävs det att

1. Han inte är gift

2. Han inte har några barn eller barnbarn

3. Att hans föräldrar inte är i livet

4. Att hans syskon inte är i livet

Om punkterna ovan är uppfyllda så kommer du få ärva din farbror. Du kommer få ärva den del av arvet som din pappa skulle ärvt om han var i livet, så om din farbror har fler syskon så kommer du endast ärva den del av arvet som din pappa skulle ärvt. Är din pappa din farbrors enda syskon så kommer din pappas barn ärva hela arvet. Är du enda barnet ärver du i så fall alltså allt.

Det som sagts ovan gäller så länge det inte finns ett testamente som säger annorlunda.

Kommer du ärva din farbror?

Eftersom din farbror är gift så är det hans make/maka som ärver honom. Du kommer alltså inte ärva din farbror.

Hoppas du fått svar på din fråga! Vid fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss här på Lawline.

Mvh

Sanna WallRådgivare