FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/12/2021

Vad krävs för att få kontaktförbud mot någon?

Hej.

Min pappa har varit missbrukare hela mitt liv. När det var delad vårdnad så var vi tvungna att vara där men han hotade min mamma och ibland oss(syskon) när han kände sig underlägsen. Kunde vara hot om att läcka saker exempelvis, minns inte allt. Men nu när vår farmor gått bort har jag inget behov av att ens ha kvar hans nummer då han kan ringa jätte konstiga tider helt borta och säga spydiga kommentarer och vill bara få mig att må dåligt, ge mig skuldkänslor osv sist försökte han ge oss skuldkänslor för farmors död bara för att vi skällde ut honom. Han ser inte sina egna problem och har aldrig fel. Han vill känna makt och jag har försökt blockera nummer samt hans flickvänsnummer(hon är likadan) men dom har alltid nya nummer och här om dagen ringde hon på dolt. Är detta anledning nog för att skaffa kontaktförbud jag känner honom och vet att detta inte kommer sluta och han har fått sina chanser. Orkar inte med alla spydiga sms och samtal.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga såsom att du vill veta om du kan få kontaktförbud mot din pappa. För att svara på din fråga blir Lag (1988:688) om kontaktförbud (KfL) och Brottsbalken (BrB) användbara. Jag förutsätter att du är över 18 år, dvs myndig.

Vad krävs för att få kontaktförbud mot någon?

En person kan förbjudas att kontakta, besöka eller följa efter en annan person (1 § första stycket KfL). Tanken med kontaktförbud är främst att förebygga och skydda mot brottsliga gärningar. Det är åklagaren som kommer kunna utge kontaktförbud. Dennes bedömning grundas på om det finns en konkret och klar risk för att din pappa ska utsätta dig för a) brott b) förföljelse, eller c) andra allvarliga trakasserier (1 § andra stycket KfL). Särskild vikt läggs också vid om personen, dvs din pappa, skulle ha begått något brott mot någon annan sedan tidigare. Om din mamma eller du och dina syskon tex har anmält hur din pappa hotat er kan det också tas med i bedömningen (1 § andra stycket andra meningen KfL). Åklagaren kommer således lägga stor vikt vid om du på något sätt kan anses vara utsatt för ett brott och om kontaktförbud därmed kan vara skäligt. Det är möjligt att din pappas beteende skulle kunna gå under brottsrubriken Ofredande med tanke på att han utsätter dig för störande kontakter men polisen och åklagaren kommer göra en utförligare bedömning kring det (4 kap 7 § BrB).

I bedömningen kommer åklagaren också väga din rätt till att bli skyddad mot din pappas rätt till integritet och möjlighet att få röra sig fritt. Hen kommer bedöma hur din pappa agerat tidigare och hur stor risken är för fortsatt beteende mot vilka konsekvenser ett kontaktförbud skulle innebära för din pappa (1 § tredje stycket KfL).

Mitt råd

Om du tycker dig ha blivit utsatt för ett brott, råder jag dig att anmäla detta till polisen och därefter ansöka om kontaktförbud hos polisen eller åklagaren. Om åklagaren anser att ingen faktiskt risk för brott finns kommer åklagaren inte medge kontaktförbud men det kan ändå vara värt att testa. Om du inte vill skaffa eller inte får kontaktförbud kan ett tips vara att byta telefonnummer och endast berätta det för personer du litar på. Prata med ditt mobilabonnemang för att se över den möjligheten.

För att polisanmäla och ansöka om kontaktförbud, ring till 114 14 (läs gärna mer på polisen.se)

För att läsa mer kring kontaktförbud gå gärna in på Åklagarnas handbok s.25 ff och på Åklagarmyndigheten

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare