FrågaÖVRIGTPUL/GDPR16/09/2020

Vad krävs för att få fotografera matcher på arenor?

Hej!

Jag är en amatör fotograf och medlem hos en fotoklubb. Jag vill vara på alla sorter fotbollsmatcher (mest Allsvenskan, superettan) och fotografera. Behöver jag få särskild tillstånd för att komma in och fotografera. Hur kan jag får det?

Tack på förhand!

Vänligen

Selcuk Yaldir/ Uppsala

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag besvarar din fråga utgår jag från att du önskar få plats på arenornas pressläktare eller en sådan avsatt plats för fotografer som fotbollsklubbarna ofta tillhandahåller nära planen.

Det finns inga lagar eller regler som bestämmer vilka villkor eller tillstånd som krävs för att få ta del av en sådan plats. Det är istället fotbollsföreningarna som själva avgör vad som krävs. Oftast behövs någon form av ackreditering för att ha tillstånd att komma in och fotografera.

Jag råder dig att ta kontakt med de fotbollsföreningar som är aktuella för dig för att ta reda på hur du ska gå tillväga för att få rätt tillstånd. På föreningarnas hemsidor finns oftast information om hur de vill att en ackrediteringsansökning ska se ut.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om du undrar något mer är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Saga SthenRådgivare