FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/01/2022

Vad krävs för att ett avtal om umgänge ska vara giltigt?

Hej!

Min fru har skrivit ett umgängesavtal tillsammans med hennes barns pappa.

Tanken var att avtalet skulle undertecknas av bägge hos familjerätten som sedan skulle registrera det så avtalet blir juridiskt bindande.

Nu har han, under hot att dra tillbaka avtalet, krävt en bild på vårt utskrivna avtal med min frus underskrift. Efter att vi fixat det så skickade han en bild där han har skrivit under sin kopia av avtalet och han vägrar mötas hos familjerätten.

Inget av dokumenten har bägges underskrift, min fråga är om avtalet är giltigt som umgängesavtal eller avtal över huvud taget?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För avtal om umgänge gäller särskilda formkrav

För vissa typer av avtal gäller särskilda formkrav för att avtalet ska vara giltigt (se 1 § tredje stycket Avtalslagen). När det gäller avtal om barns umgänge med en förälder finns det sådana särskilda krav (se 6 kap. 15 a § tredje stycket Föräldrabalken, förkortat FB). Det som krävs för att avtalet ska gälla är att det är skriftligt samt socialnämndens godkännande. Avtalet blir därefter verkställbart på samma sätt som en dom (se 21 kap. 1 c § FB).

Som jag tolkar din fråga har avtalet inte godkänts av socialnämnden. Detta innebär alltså att det inte är formellt giltigt.

Kommunen kan hjälpa er med avtalet

Min uppfattning är att det krävs att både din fru och hennes barns pappa möts hos Familjerätten för att skriva under avtalet, dvs. att det inte räcker att båda har skrivit under avtalet separat. För att ta reda på exakt hur det går till i er kommun skulle jag rekommendera er att kontakta Familjerätten. Kommunen har ett ansvar att hjälpa föräldrar att träffa avtal om umgänge (se 5 kap. 3 § första stycket andra punkten Socialtjänstlagen).

Kan de inte komma överens: samtal och ev. vårdnadstvist i tingsrätt

En förutsättning för att din fru och hennes barns pappa ska kunna lösa frågan om umgänge genom avtal är att de båda är överens. Kan de inte komma överens kan det i första hand bli aktuellt med samtal hos kommunen (se 5 kap. 3 § första stycket första punkten och 3 a § första stycket Socialtjänstlagen) och i andra hand vårdnadstvist i tingsrätten.

Vad kan ni göra nu?

I första hand hade det bästa såklart varit om din fru och barnets pappa kunde komma överens. Jag skulle råda er att kontakta er kommun för att ta reda på mer om vad som gäller där ni bor och för att (vid behov) få ytterligare rådgivning/hjälp avseende avtalet. Om din fru och barnets pappa inte kan komma överens eller om ni av någon anledning behöver vidare hjälp kan det vara bra att ta kontakt med en professionell jurist.

Om du vill läsa mer om vad som gäller angående vårdnad, boende och umgänge så har Sveriges Domstolar bra information på sin hemsida https://www.domstol.se/amnen/familj/foraldrar-och-barn/vardnad-boende-och-umgange/.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och att situationen löser sig!

Med vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare