FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/09/2020

Vad krävs för att bild från fartkamera ska vara giltig som identifiering?

Hej!

Jag har fått hem en underrättelse om att ha fastnat i en fartkamera.

Personen på bilden har stora solglasögon, har solskyddet nere som täcker både hår och panna. Man ser alltså bara näsa,kinder och haka.

Bör man inte se mer än så för att det ska vara en giltlig identifiering?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Användandet av hastighetskameror är en del av polisens arbete för att utreda hastighetsöverträdelser. Hur bilderna som tas behandlas förklaras på ett bra sätt på polisens hemsida här. Exakt vad som krävs för att bilden ska vara giltig som identifiering kan jag tyvärr inte kan svara på, detta är en fråga som i slutändan avgörs av domstol. Åklagaren måste då kunna presentera bevis så att det kan ställas utom rimligt tvivel att det är du på bilden, vilket kan vara svårt med en sådan bild som du beskriver. Nedan beskriver jag närmare hur identifiering går till och vad du kan göra om du inte är nöjd med denna.

Hur behandlar polisen bilder som tas av hastighetskameror?

Hastighetsöverträdelser är ett föraransvar och inte ett ägaransvar, den som ska betala när en bil fastnat på bild vid en fartkamera är alltså föraren av fordonet och inte ägaren. När en bild från kameran kommer in till polisen jämförs denna med passfoton och körkortsfoton på möjliga förare, exempelvis bilens ägare och dennes familjemedlemmar. Om det går att identifiera personen på bilden så skickas en underrättelse till den som bilden föreställer. Om föraren inte kan identifieras så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem föraren är, ägaren har dock ingen lagstadgad skyldighet att uppge detta.

Om du anser att identifieringen är felaktig

Nu skriver du att du har fått en underrättelse om att du har fastnat i en fartkamera och inte en förfrågan på grund av att du är bilens ägare. Det verkar alltså som att polisen har gjort bedömningen att det går att identifiera dig på den aktuella bilden, trots att ansiktet är delvis skymt. Om du anser att det inte är du på bilden eller att denna är alldeles för dålig för att man ska kunna urskilja vem bilden föreställer ska du framföra detta till polisen. Du måste då även vara beredd att komma på förhör för att polisen ska kunna se hur pass lik bilden du faktiskt är. Ytterst kan detta, som sagt, bli en fråga som får avgöras av domstol om polis och åklagare anser att identifieringen duger och du inte håller med om det. I en rättegång är det åklagaren som har bevisbördan och därför måste kunna ställa utom rimligt tvivel, vilket är ett högt beviskrav, att det faktiskt är du på bilden.

Slutsats

Mitt råd till dig är att göra en bedömning av hur lik du faktiskt är personen på bilden. Om det enligt dig är helt omöjligt att identifiera dig utifrån denna kan du meddela polisen om att du inte tänker godta deras identifiering. Du måste också väga in att risken med detta är att åtal kan komma att väckas och att saken då får avgöras av domstol, därför bör du vara ganska säker på din sak för att det överhuvudtaget ska vara värt processen.

Jag hoppas att du fått lite klarhet av detta, annars är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar

Paulina AsplundRådgivare