Vad kan Transportstyrelsen kräva vid prövning av körkortstillstånd?

Hej! Blev av med mitt körkort i dec 2020 pga medicinska skäl. ( hade fått diagnosen lungcancer 2019 och började dricka mycket whisky för att dämpa min ångest). Diagnosen visade sig vara fel tursamt nog men vårdcentralen anmälde missbruk till TSTR som omgående återkallade körkortet vilket möjligen var rätt beslut då mina alkoholmarkörer låg alldeles för högt. Slutade helt med starksprit omgående och drack bara lite vin på kvällen. Började med terapi och kontroller av markörer. i mars var alla värden ok utom CDT som fortfarande var högt. Slutade helt med alkohol 8/6 och i början av augusti var även CDT ok (Inga prover togs i juni -juli så rent medicinskt borde värdet varit ok redan i slutet av juni ). Skickade in ett bra läkarintyg för en vecka sedan och fick svar idag: ytterligare minst tre månader med minst 2 provtagningstillfällen med godkända prover.

Undrar: Kan man verkligen bara gå på provresultat och inte ta hänsyn till helheten av min fysiska och psykiska status. 5 av 6 markörer har varit ok sedan i mars; bara cdt har hängt efter.

Känns som om man måste vara helnykterist för att få ha körkort. Kan tilläggas att jag aldrig på något sätt varit i klammeri med rättvisan och fortfarande vid 75-års ålder jobbar timtid som geotekniker.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om Transportstyrelsen har rätt att kräva ytterligare minst tre månader med minst två provtagningstillfällen med godkända prover. Svaret hittar vi i körkortslagen (KörkL).

För att få körkortstillstånd

Det är Transportstyrelsen som prövar frågor om körkortstillstånd (7 kap. 2 § 6 punkten KörkL). Ett körkortstillstånd får endast utfärdas till den som med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden kan anses vara en lämplig förare av ett körkortspliktigt fordon. Lämplighet med hänsyn till de personliga förhållandena förutsätter att sökanden inte är opålitlig i nykterhetshänseende och i övrigt kan antas komma att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken (3 kap. 2 § KörkL). Den som söker ett körkortstillstånd är skyldig att genomgå läkarundersökning, blodprovstagning eller liknande undersökning som behövs för att säkerställa att man är en lämplig förare (3 kap. 3 § KörkL).

Vad det innebär för dig

Transportstyrelsen prövar frågor om körkortstillstånd och har rätt att kräva de prover de anser behövs för att säkerställa att du är en lämplig förare. Eftersom att du tidigare har haft ett alkoholmissbruk och blivit av med körkortet finns ett ökat behov av att säkerställa att du inte är opålitlig i nykterhetshänseende. Om Transportstyrelsen anser att ytterligare tre månader med minst två provtagningstillfällen med godkända provresultat är behövligt har de rätt att kräva detta.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du har någon mer fråga är du välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Med vänlig hälsning

My JanssonRådgivare