Vad kan testamenteras bort, och kan det ogiltigförklaras?

Hej Lawline! Jag skall komprimera det så gott som det är möjligt: En förälder är kvar (den andra är avliden) i det hus som byggdes 1970-71. Den andra, snart 90 år gammal har legat på sjukhus länge, sedan nyligen åter hemmet som riktigt sjuk med hemhjälp dygnet runt. Denne har själv sagt att tillgångarna skall tillfalla en organisation som bistår afrikanska skadade barn. Huset är anmärkningsvärt nedgånget: det är grava fuktskador på insidan av källarväggarna bitvis, därmed en kostsam frigrävning av hela vinkelhuset, "allt" trä på de tre gavlarna måste ersättas, kanske även delar av undertaket (ett nytt tak ca 2005, redan med ett slitet intryck), köket är skrot, inga fönster har underhållits (kopplade med dubbla rutor), det friliggande garagets tak med ett obefintligt fall och en "träsarg" runt om som är typiskt för tidigt -70-tal är i ett synnerligen dåligt skick så det måste bytas snarast då det regnar in sedan åratal (takgipset har redan börjat att rasa ned), och för att den murade fasadens fogar måste helrenoveras på söder- och västväggen. KAN han testamentera bort alla sina ekonomiska tillgångar samtidigt som så oerhört mycket med huset måste göras för att det skall bli säljbart?! KAN testamentet ogiltigförklaras sett till omnämnt..? De bästa hälsningar & med tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du är barn till denna föräldern du nämnt.
För att svara på dina två frågor du ställt, kommer jag att använda mig av Ärvdabalken (1958:637), förkortad som "ÄB".

Vad kan testamenteras bort?
Enligt 2 kap. 1 § ÄB är huvudregeln att barn delar lika på deras föräldrars arv. Barnen är dock bara garanterade sina så kallade "laglotter", vilket utgör hälften av arvslotten enligt 7 kap. 1 § ÄB. En förälder kan därmed testamentera bort allting som inte utgör denna laglott, oavsett vilket skick arvet är i. Låt mig ge dig ett exempel:

I mitt exempel utgår jag från att du är enda barnet, och att din kvarlevande förälders kvarlåtenskap (arvet denne lämnar efter sig) uppgår till 400 000kr. Dessa 400 000kr kan bestå av en blandning av fastigheter, kontanter m.m. I detta exemplet är du enda arvingen, och ärver därför alla 400 000kr. Din laglott blir däremot endast hälften av arvslotten, det vill säga 200 000kr. Resterande 200 000kr kan din förälder fritt testamentera bort.

Din förälder kan alltså testamentera bort alla sina ekonomiska tillgångar samt huset oavsett vilket skick detta är i, förutsatt att din laglott inte testamenteras bort. I det fall din förälder testamenterar bort din laglott ändå, så kan du påkalla jämkning. Jag går in mer på detta i nästa fråga.

Kan testamentet ogiltigförklaras?
I 13 kap. ÄB finns det olika ogiltighetsgrunder för ett testamente, såsom om det har upprättats under psykisk störning, blivit förfalskat eller inte upprättats enligt lag. I de fallen kan du, arvingen, göra gällande att testamentet är ogillt enligt 14 kap. 5 §.

Jag uppfattar dock din fråga mer som att det handlar om laglotten, och ifall din förälder kan testamentera bort allting till organisationen. Som tidigare nämnt är du garanterad din laglott, men i det fall din förälder testamenterar bort ALLT till organisationen kan du enligt 7 kap. 3 § ÄB påkalla jämkning av testamentet. Det betyder att du i praktiken påpekar att du först ska ha ut din laglott ur kvarlåtenskapen, innan resten testamenteras bort. Denna jämkning måste dock ske inom 6 månader från det att du erhållit testamentet, det kan alltså inte jämkas innan din förälders bortgång. Görs jämkningen inte i tid, dvs senare än 6 månader, så får du inte ut din laglott och allting går till mottagaren av testamentet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare