FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder18/07/2022

Vad kan straffet bli för bedrägeri?

Vad är straffet för bedrägeri på systemet i butiken för beloppet ca 3900 kr för två personer mellan 20 och 22 år gamla?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om brott och straff hittas i Brottsbalken (BrB).

Bedrägeri

Bestämmelser om bedrägeri återfinns i 9 kapitlet i brottsbalken. Brottet finns i tre grader – ringa, normalgraden samt grovt bedrägeri. Gränsen för att det ska gå från ringa bedrägeri till bedrägeri av normalgraden ligger runt 1000 kr. Det du i frågan beskriver är alltså bedrägeri av normalgraden.

Bedrägeri av normalgraden regleras i 9 kap. 1 § BrB. Rekvisiten för brottet är att gärningsmannen genom ett vilseledande ska förmå någon till handling eller underlåtenhet som innebär en vinning för gärningsmannen och en skada för den bedragne. Straffskalan för bedrägeri är fängelse mellan 14 dagar (vilket är det lägsta fängelsestraffet enligt 26 kap. 1 § BrB andra stycket), och 2 år.

Vad kan påföljden bli?

Bara för att det i lagrummet för bedrägeri står att det är fängelse som är påföljd, innebär det inte att det bara kan bli fängelse. Domstolen kan även besluta om villkorlig dom, 27 kap. 1 § BrB, eller skyddstillsyn, 28 kap. 1 § BrB. Det är troligt att det blir villkorlig dom om det är första gången personerna har begått brott, särskilt om straffvärdet inte är särskilt högt, 30 kap. 7 § BrB. Skyddstillsyn kan vara ett alternativ då gärningsmännen tidigare begått brott men då man tror att den dömde kan avhålla sig från fortsatt brottslighet genom skyddstillsyn, 30 kap. 9 § BrB.

Då domstolen bestämmer vilken påföljd som ska bli aktuell i just detta fall tar de hänsyn till en mängd olika faktorer. Huvudregeln är att det finns en presumtion mot fängelse, 30 kap. 4 § BrB, vilken innebär att domstolen ska i så hög utsträckning som möjligt döma till andra påföljder än fängelse. Faktorer som trots detta talar för fängelse är ett straffvärde på över 12 månader, om brottet är typiskt för sin art, eller om gärningsmännen tidigare dömts för brott.

Straffrabatt?

Angående åldern så tog man rätt nyligen till stor del bort straffrabatten för ungdomar under 21 år. Viss reducering kan dock fortfarande göras vid lindrigare brott, 29 kap. 7 § tredje stycket BrB. Gällande 22-åringen kommer denne person dömas enligt vanliga regler, medan 20-åringen möjligen kan få något lindrigare straff.

Sammanfattning

Med anledning av att jag inte vet några närmare detaljer kring brottet är det omöjligt att säga vad påföljden kan bli. Det kommer inte bara bli böter i vilket fall. Beroende på tidigare brottslighet och gärningens allvar kan antingen villkorlig dom, skyddstillsyn eller fängelse bli aktuella påföljder. 22-åringen kommer dömas som en vuxen medan det är möjligt om domstolen finner det lämpligt att 20-åringen får ett något lindrigare straff.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia WahlgrenRådgivare