FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/05/2022

Vad kan påföljden bli för en 17-åring som gjort sig skyldig till grovt vapenbrott?

Om man blir dömd till grovt vapenbrott och är 17 år, vilka blir påföljderna? Vem/vilka är det som bestämmer eller påverkar om tex ungdomen ska dömmas som vuxen eller som ungdom? Kan domen leda till sluten ungdomsvård eller annan åtgärd än just fängelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kan inte uttala mig om hur domstolen kommer att döma i det specifika fallet, men nedan kommer jag att redogöra för vad domstolen kommer att beakta vid valet av påföljd. Bestämmelser om påföljder finner vi i brottsbalken (BrB).

Vilka påföljder kan bli aktuella?

Vid 15 års ålder blir en person straffmyndig. Innan denna ålder kan man inte bli dömd till någon påföljd (1 kap. 6 § BrB). Om någon som är 15-17 år gammal gör sig skyldig till brott kan påföljderna bli ungdomsvård (32 kap. 1 § BrB), ungdomstjänst (32 kap. 2 § BrB) eller ungdomsvård kombinerat med ungdomstjänst eller med böter (32 kap. 3 § BrB).

En person som är 17 år gammal kan även dömas till fängelse, men bara om det föreligger synnerliga skäl (30 kap. 5 § BrB). När man gör bedömningen om synnerliga skäl föreligger beaktar man framför allt huruvida brottet har ett högt straffvärde, men även upprepad brottslighet och om det rör sig om ett artbrott kan ha betydelse (se NJA 2005 s. 690). Med ett artbrott menas ett sådant brott där straffvärdet inte är särskilt högt, men det av allmänpreventiva skäl finns anledning att ingripa med en sträng påföljd. Stor restriktivitet ska iakttas när det kommer till att döma personer under 18 år till fängelse. I första hand används istället sluten ungdomsvård när ungdomar gjort sig skyldiga till sådana brott där påföljden bör bestämmas till fängelse (32 kap. 5 § BrB).

Vad gäller för det specifika brottet?

Som sagt är det framför allt straffvärdet som avgör huruvida fängelse kan användas som påföljd. Straffvärdet kan sägas ge uttryck för brottets grad av förkastlighet och det bestäms inom ramen för brottets straffskala. För grovt vapenbrott är straffskalan mellan två år och fem år (9 kap. 1 a § vapenlagen). Exakt vad som beaktas när straffvärdet bestäms framgår av 29 kap. 1-3 §§ BrB men eftersom jag inte vet något om omständigheterna i det specifika fallet kan jag inte uttala mig om detta.

För det fall fängelse skulle väljas som påföljd kommer domstolen ta hänsyn till att personen är omyndig vid valet av straffets längd, vilket framgår av 29 kap. 7 § BrB. Rätten får enligt denna paragraf döma till lindrigare straff än vad som är föreskrivet för brottet.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan sägas att en person under 18 år kan dömas till fängelse om det föreligger synnerliga skäl för det. I första hand används dock, i ett sådant fall, sluten ungdomsvård som påföljd. Eftersom det finns en s.k. ungdomsrabatt kommer straffet att bli kortare än det hade blivit för en vuxen person. Om brottet betraktas som mindre allvarligt kan ungdomsvård bli ett alternativ.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på dina frågor, och om du skulle undra över något mer är du såklart välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Med vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare