Vad kan man ta med i testamentet?

Är det möjligt att i ett inbördes testamente endast ta med samboegendom alltså inte respektive makars bankkonto eller aktier.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Ja, du väljer helt vad du vill ha med i ditt testamente. Det vanliga är att man skriver att den efterlevande sambon ärver hela kvarlåtenskapen pga. en sambo inte naturligt ärver den andra sambon som då man är gift. Men det är möjligt att i testamentet ange att vid händelse av din död ska den andra sambon ärva din samboegendom. I det fallet är det enbart samboegendomen som ingår i testamentet. För att vara övertydlig kan du ange att pengar i bankkonto och aktier inte ska tillfalla min sambo vid händelse av min död.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von Gohren

Benjamin von GohrenRådgivare