FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/07/2021

Vad kan man göra om man befarar att ett barn far illa?

Hej jag och min dåvarande separerade för 3år sen, hon träffa sedan en ny person jag var kritisk mot som hade domar i domstol för bla. Sms-lån, jag fick nu för ett par veckor sedan reda på att han dessutom är narkoman och haft fler tal återfall. Jag anser inte han lämplig att spendera tid med min son. Hon hävdar att min åsikt spelar ingen roll hon bestämmer vem eller vilka Lion träffar på sin vecka. Men vi har delad vårdnad och jag anser detta vara högst olämpligt. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Ett alternativ du har, om du är orolig att ditt barn far illa, är att göra en orosanmälan till socialtjänsten, (14 kap. 1 c § Socialtjänstlagen). Enligt lagen står att var och en som får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa bör anmäla detta till socialnämnden. Det innebär att om du har misstankar om att ditt barn riskerar att ta skada fysiskt eller psykiskt så bör du göra en orosanmälan. Socialtjänsten kommer efter en orosanmälan undersöka om de behöver inleda en utredning om barnets förhållanden och mående. Om du bestämmer dig för att anmäla har du även rätt att få reda på om socialtjänsten har inlett eller inte inlett en utredning om det inte är olämpligt att informationen lämnas ut, (14 kap. 1 b § Socialtjänstlagen).

Länkar till vart du kan göra en orosanmälan finns på socialstyrelsens hemsida.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare