FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll18/04/2020

Vad kan man göra om den andra vårdnadstagaren inte betalar tillräckligt?

Vi har gemensam vårdnad, och vår son bor växelvis, men pappan betalar inte fritidsintressen eller kläder. Vad kan jag som mamma göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ni har en gemensam underhållsskyldighet

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i Föräldrabalken. Föräldrar har en gemensam underhållsskyldighet för sina barn(FB 7:1 1st). Detta innebär att om en förälder har större ekonomisk förmåga så ska denne bidra mer än den andre. Skulle det vara så att du tjänar mer än pappan så kan det vara rättfärdigat att du betalar mer.

Du kan begära samarbetssamtal kostnadsfritt

Om det är så att ni båda har liknande ekonomi och du vill att pappan ska betala mer så kan du börja med att berätta för honom att det finns en lagstadgad skyldighet att bidra till barnets underhåll. Om detta inte fungerar så kan du begära ett samarbetssamtal av din kommun för att kostnadsfritt försöka komma fram till en frivillig lösning. Fungerar inte heller detta så kan du vända dig till en tingsrätt.

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare