FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/02/2023

Vad kan man få för straff för att köra bil utan körkort och ljuga för polisen?

Hej! Jag har inte något körkort och körde bil utan körkort och sa till polisen att jag hade ett giltigt körkort från Pakistan fast jag har inget körkort från Pakistan heller. Polisen har skickat denna fråga till Pakistan. Om det är så att polisen får reda på det att jag inte har något körkort och jag har ljuget med dem. Vilken straff kan jag få för båda dessa ärenden?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du har kört bil och blivit stannad av polisen. Du har inget körkort men sade till polisen att du har ett körkort från Pakistan. Polisen har nu skickat en förfrågan till Pakistan om det stämmer att du har ett pakistanskt körkort. Nu undrar du vilket straff du riskerar för att ha kört bil utan körkort och för att ha ljugit för polisen att du har ett pakistanskt körkort. Nedan kommer jag besvara din fråga. I svaret utgår jag från att du inte uppvisat ett förfalskat körkort till polisen när du sade att du hade ett pakistanskt körkort.

Min uppfattning av din fråga innebär att du inte kan bestraffas för att du ljög för polisen

Regler om brott och straff finns främst i brottsbalken (1962:700). I Sverige kan ett brott endast vara en sådan gärning som är straffbelagd enligt brottsbalken eller annan författning (1 kap. 1 § BrB). Gärningen där du ljög för polisen är inte en gärning som, utifrån hur jag uppfattar din fråga, faller in under någon straffbestämmelse i brottsbalken eller någon annan författning. Du kan därför inte få något straff för att du ljög för polisen om att du har ett pakistanskt körkort.

Eftersom du kört utan körkort riskerar du straff i form av böter eller fängelse i högst 6 månader

Att köra bil utan körkort är något som är straffbart enligt en annan författning än brottsbalken, nämligen i lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Eftersom du kört bil utan körkort kommer du bli dömd för olovlig körning (3 § TBL). Om du inte tidigare blivit dömd för olovlig körning kommer du bli dömd till böter. Om du däremot tidigare haft ett körkort som blivit återkallat eller du har som vana att köra bil utan körkort eller ditt brott på ett annat sätt kan anses vara grovt kan du dömas till fängelse i högst 6 månader (3 § 1 st TBL).

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare