Vad kan konsekvenserna bli om en utländsk skilsmässa inte blir registrerad i den svenska folkbokföringen?

Jag och min dåvarande hustru skilde oss då vi bodde utomlands. Nu har jag återinvandrat till Sverige och anmälde självklart skilsmässan vid folkbokföringen. Emellertid beslöt Skatteverket att inte registrera skilsmässan. Nu undrar jag, vad finns det för för- och nackdelar med att de inte registrerat skilsmässan? Jag tänker gifta om mig inom en nära framtid men jag kan göra det i det land jag bodde i tills nyligen utan problem eftersom jag är registrerad som skild där.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Din fråga handlar om vilka konsekvenser det kan få för dig om du inte får din utländska skilsmässa registrerad i den svenska folkbokföringen.

Reglerna kring äktenskap och äktenskapsskillnad i Sverige finns reglerat i äktenskapsbalken (ÄktB).

Precis som du skriver kommer det faktum att du inte är registrerad som skild i Sverige troligen inte att påverka din rätt att kunna gifta dig i ett annat land om du är registrerad som skild i folkbokföringen detta land. Om du däremot inte skulle vara registrerad i folkbokföringen i det land där du planerar att gifta dig är risken stor att det landet kommer att kräva ett intyg från det land du är bosatt i eller medborgare i som visar att det inte finns några hinder för dig att ingå ett äktenskap, ett så kallat äktenskapscertifikat. Beroende på det landets regler för att ingå äktenskap, kan det faktum att du är registrerad som gift i Sverige eventuellt vara ett hinder för dig att ingå äktenskap där.

Ett problem som även skulle kunna uppstå för dig om du inte har din skilsmässa registrerad i den svenska folkbokföringen, är om du skulle vilja gifta dig i Sverige. I Sverige är det inte tillåtet att ingå äktenskap om man redan är gift (2 kap. 4 § ÄktB), vilket det ser ut som att du är i den svenska folkbokföringen om din skilsmässa inte har blivit registrerad där. Du kommer då att behöva visa att du är skild för att kunna få en godkänd hindersprövning för att kunna gifta dig i Sverige (3 kap. 1 § ÄktB).

Det skulle även kunna bli problem för dig om du skulle gifta dig utomlands och sedan skulle vilja registrera detta utländska äktenskap i Sverige eftersom det då skulle finnas ett hinder för dig mot att ingå äktenskap enligt svensk lag (det faktum att du redan är registrerad som gift i Sverige), 1 kap 8a§ punkt 2 lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmyndarskap (IÄL), vilket det inte får finnas om ett utländskt äktenskap ska registreras i Sverige.

Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att det alltid är bäst att se till att ha korrekt registreringar i den svenska folkbokföringen oavsett om du bor mestadels utomlands eller i Sverige. Det kan underlätta mycket och leda till mindre problem i framtiden. Skulle du vilja ha mer information kring detta eller om du har frågor gällande hur du ska få göra för att kunna få din utländska skilsmässa registrerad i Sverige, kan du kontakta Skatteverket på telefonnummer 0771-567567 och be om att få bli kopplad till folkbokföringen.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Carin ÖstlundRådgivare