FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/01/2018

Vad kan jag kräva i underhåll av barnens mor?

Vi har delad vårdnad och jag har barnen fulltid i 5år inget underhåll

Hon har barnbidrag barnen har valt att bo hos mig.

Alla kläder idrott och kostnader har varit på mig.

Jag har deklarerat 0kr i inkomst under denna period.

Hon har gett dem veckopeng 400-600 under denna period per månad men sen avslutat

Detta.

Kan jag begära undanhållet underhållsbidrag under de sista 5 åren.

Mamman har inkomst men ej jag.

Så frågan kan jag begära detta retroaktivt och hur mycket och på vilka premisser

Vilken chans har jag?

De har varit skrivna hos sin mor i majoriteten av tiden hos sin mor pga barnbidrag men bott hos mig.

Återkoppla gärna med samtal

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Föräldrar har försörjningsplikt för sina barn tills den dag de fyller 18 år, eller tills de är 21 år om de fortfarande går i skolan på gymnasial nivå. Detta följer av föräldrabalken (FB) 7 kap 1 §. Om barnen bor hos den ena föräldern, ska den andra föräldern betala underhåll. Hur mycket underhåll föräldern ska betala varierar och räknas ut baserat på barnets behov och förälderns ekonomiska förutsättningar.

Underhållsbidraget fastställs genom dom eller avtal. Föräldrarna kan alltså avtala om hur stort underhåll den ena ska betala till den andra. Om föräldrarna har svårt att samarbeta kan de få hjälp genom samarbetssamtal som kommunen ordnar, enligt 5 kap 3 § Socialtjänstlagen (SoL). Om de ändå inte kan komma överens, får underhållet fastställas av domstol.

I praxis har Högsta Domstolen fastslagit att ett retroaktivt underhåll ska medges fullt ut för tre år tillbaka i tiden, så länge det inte är oskäligt betungande för den underhållsskyldige föräldern.

Om den förälder som ska betala underhåll inte gör det, kan boendeföräldern få underhållsstöd om 1573 kronor från Försäkringskassan. Underhållsstöd kan bara utbetalas retroaktivt för en månad innan tillbaka, från den dag då ansökan inkom till försäkringskassan.

Du kan alltså väcka talan hos tingsrätten, för att få dem att fastställa moderns skyldighet att betala underhåll fortsättningsvis och för tre år bakåt i tiden. Du kan även skicka en ansökan till försäkringskassan, om att erhålla underhållsstöd. Observera att du inte kan få både underhållsbidrag av den andra föräldern och underhållsstöd av försäkringskassan.

Du har bokat telefonuppföljning till din fråga och jag kommer att ringa dig på det nummer du har angett, på fredag den 2/2 klockan 11:00. Om tiden inte passar, vänligen maila mig på edith.grundin@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Edith GrundinRådgivare