FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis17/10/2020

Vad kan jag göra om jag blivit felbehandlad av polisen?

Hej!

Jag och min vän blev knivhotade i mitt hem.

Vi ringde polisen och då de tillslut dök upp var personen som knivhotat oss borta.

Min vän räckte över ett cigarettpaket till poliserna som ägdes utav personen som knivhotat oss och det paketet innehöll en joint med cannabis.

Polisen tog ingen anmälan på plats, jag och min vän åkte dagen därpå till polisstationen och såg till att en anmälan gjordes.

Dagen efter vi gjort anmälan ringer socialen till min mor (vi båda är 16 år) och säger att polisen har hört av sig för att både jag och min vän regelbundet brukar cannabis. Polisen hade också sagt till socialen att både jag och min vän erkänt i förhöret att vi brukar cannabis, men de ställde inte ens en enda fråga om det, så polisen ljög för soc.

Polisen tog inte något slags drogtest på oss utan grundar allt på det påhittade erkännandet.

Nu vill socialen boka in ett möte med mig och min mamma pga bruk av cannabis.

Jag gjorde idag (2 dagar efter knivhotet) ett urintest för THC och det var såklart negativ då jag senast testade cannabis för 3 år sedan.

Kan jag anmäla polisen för tjänstefel? Och finns det något mer jag kan göra då polisen uppenbart ljuger.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Det är tråkigt att det du beskrivit har hänt dig. I första hand hade jag kontaktat utredande polis i ärendet och försökt få en förklaring till tillvägagångssättet, och även begärt att få en offentlig försvarare vilket ni sannolikt kommer få om du är under 18 år. En offentlig försvarare begär du lättast genom polisen, som skickar detta vidare till tingsrätten som tar beslutet. En offentlig försvarare företräder dig i en rättegång och hjälper dig genom utredningen när du är misstänkt för brott.

Du kan även anmäla poliserna för tjänstefel, antingen genom att ringa 114 14, via deras hemsida eller på polisstationen. Det är då en särskild utredning som tillsätts, och det är inte poliserna som är aktuella i ert ärende som utreder detta brott. Du behöver då inte veta att det polisen gjort är tjänstefel, eller vad det är, utan det räcker att du berättar vad som har hänt så sköter den särskilda utredaren resten. Du kan läsa mer om att anmäla en polis, på deras hemsida här.

Du kan slutligen också göra en anmälan hos Justitieombudsmannen om du känner dig felbehandlad av polisen. Det kan du göra på deras hemsida, här.

Slutligen kan jag ju säga att det är polisen och åklagaren som ska bevisa att ni begått ett brott, och inte tvärtom ni som ska bevisa att ni är oskyldiga. Det är domstolen i slutänden som avgör vad som är bevisat, och detta ska vara bortom rimlig tvivel. Det är ett högt krav. Så finns det inget blodprov eller liknande som stödjer att ni har brukat cannabis, kommer ni sannolikt inte kunna bli dömda för det. Då kommer förundersökningen läggas ned. Polisen ska då bevisa att ni uppsåtligen innehavt jointen i paktet, vilket ni ju har en förklaring till varför.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor, annars är du välkommen att återkomma till oss!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare