Vad kan jag göra för att få tillbaka pengar som jag lånat ut?

Hejsan. För 1,5 år sedan bode jag med min sambo. Hon hade betalningsanmärkningar och va hos kronofogden. Hon bad mig ta lån o de gjorde jag i förde över 25000 till henne. Vi köpte en bil men jag fick stå på den för hon hade anmärkning. Nu drog hon för 8 månader sen. Betala 1000 kr på lånet av pengar till mig i månaden sen ville hon inte mer. För hon sa att de inte fans papper på att hon tagit ngt lån. Och samma med bilen. Och nu klarar ja inte betala allt själv. Finns de något jag kan göra ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att få tillbaka pengar som man lånat ut till en privatperson kan ibland vara svårt, men det finns ändå någonting du kan göra, nämligen att ansöka om betalningsföreläggande och få hjälp från Kronofogden med att driva in skulden.

För att du ska kunna få hjälp av Kronofogden krävs dock att två förutsättningar är uppfyllda.

1. Skulden ska avse pengar.

2. Sista datum för betalning ska har passerat, 2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning.

Om du och ditt ex inte bestämde något datum för när hon ska ha betalat tillbaka pengarna till dig, så är det dock tyvärr inte möjligt för dig att ansöka om betalningsföreläggande, utan du får i sådana fall själv försöka få ditt ex att betala tillbaka lånet. Till exempel genom att skriva ett kravbrev, vilket du kan få hjälp med av våra jurister på Lawlines juristbyrå. Kontakta dem här.

Vill du läsa mer om betalningsföreläggande och hur processen går till kan du göra det här.

Om ditt ex inte vill betala trots att du beviljats ett betalningsföreläggande så kan du stämma henne i domstol. Då krävs dock att det finns tillräckligt mycket bevisning som talar för att hon är skyldig dig pengar. Av din fråga så utgår jag från att du inte har något skuldebrev, papper eller liknande som bevisning för att ditt ex har lånat pengar av dig.

Skulle du gå till domstol med skulden så är mitt råd till dig är att du samlar på dig så mycket du kan som bevisar att du har lånat ut pengar till ditt ex. Exempelvis ett papper där ni skrivit att du lånat ut pengar, sms-konversationer mellan er där ni diskuterat lånet, kontoutdrag från när du överförde pengarna till henne, swish-överföringar eller liknande.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alma LövgrenRådgivare