Vad kan jag göra för att få tillbaka pengar jag lånat ut?

En vän pressade mig och ringde mig varje dag under en sommar då hon inte fick ut sina pengar från fonder hon hade så ville hon låna 100 tusen av mig. Annars skulle hennes kille lämna henne och dom skulle inte kunna köpa lgh (hon påstod att pengarna skulle gå till insatsen) har nu gått något år och ännu kan hon inte betala och denne person är hos krf. Hur ska jag göra? Ensamstående, studerande och ekonomiskt har detta förstört enormt dessa år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När någon är skyldig pengar men inte betalar tillbaka kan man vända sig till Kronofogdemyndigheten för att ansöka om betalningsföreläggande. Detta görs genom att du fyller i en blankett som finns på Kronofogdemyndighetens hemsida. Där fyller du i hur mycket din vän är skyldig och varför. Att ansöka om betalningsföreläggande kostar 300 kr.

Kronofogdemyndigheten skickar sen ut ett brev (ett föreläggande) till din vän. Om din vän betalar hör du av dig till Kronofogdemyndigheten och tar tillbaka din ansökning. Jag tolkar din fråga som att din vän redan har skulder vilket antyder att din vän kommer ha svårt att betala tillbaka pengarna. Om vännen inte hör av sig till Kronofogdemyndigheten eller betalar självmant meddelas ett utslag. Om din vän inte invänder mot utslaget kan Kronofogden gå vidare med verkställighet och försöka driva in skulden. Om din vän däremot bestrider skulden, det vill säga påstår att hen inte är skyldig dig pengarna får du välja om du vill ta ärendet vidare till domstol.

Läs mer om hur du ansöker om betalningsföreläggande här.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Maya HempelRådgivare