FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder06/05/2022

Vad kan jag få för straff för snatteri om jag tidigare är dömd för andra brott?

Hej, jag har blivit påkommen att ha snattat i en affär för ett värde av ca 620 kronor. Jag är tidigare inte dömd för snatteri men har dömts flera gånger innan (fängelse) men då för våldsbrott. Om ni ska gissa så vad kan straffet tänkas bli? Räknar de med att man är dömd tidigare oavsett för vad vid en dom eller räknar de bara ifall man är dömd tidigare för snatteri och liknande när de ska avgöra straffet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om brott och straff återfinns i Brottsbalken, BrB.

Snatteri

Snatteri heter numera ringa stöld i lagen och regleras i 8 kap. 2 § BrB. Värdegränsen mellan snatteri och stöld av normalgraden ligger på 1250 kr. Straffskalan för ringa stöld är böter eller fängelse i högst sex månader. Denna straffskala har domstolen som utgångspunkt när de bestämmer påföljd för dig.

Faktorer som påverkar straffvärdet

När domstolen ska bedöma straffvärdet på ett enskilt brott tas hänsyn till olika faktorer. Vid bedömningen tar man hänsyn till hur stor skada, kränkning eller fara som brottet orsakat, den tilltalades avsikter och motiv med brottet, och huruvida brottet innebär ett allvarligt angrepp på någons liv, hälsa eller trygghet till person. Detta framgår av 29 kap. 1 § andra stycket BrB. I samma bedömning tar man även hänsyn till om någon av de försvårande omständigheterna i 29 kap. 2 § BrB är uppfyllda, eller några av de förmildrande omständigheterna i 29 kap. 3 § BrB är uppfyllda. Utifrån dessa faktorer gör domstolen en straffvärdesbedömning. För ringa stöld brukar omständigheterna sällan väga upp mot fängelse.

Efter detta beaktar domstolen de så kallade billighetsskälen som kan sänka straffvärdet ytterligare, 29 kap. 5 § BrB. Det är även här straffrabatten för ungdomar kommer in om man är under 21 år (18 år vid grövre brott), 29 kap. 7 § BrB.

Vad kan då påföljden tänkas bli i ditt fall?

Utifrån det lilla jag vet så är det ganska troligt att ett vanligt snatteri landar på bötesnivån. I sådant fall finns det inget skäl för domstolen att beakta din tidigare brottslighet utan då kommer du få dina böter. Observera att detta dock endast gäller om du har avtjänat dina straff för din tidigare brottslighet. För det fall du till exempel har en villkorlig dom på dig från ett tidigare brott gäller andra saker och då får du gärna återkomma så kan svaret på frågan korrigeras.

Skulle domstolen mot förmodan komma fram till att brottet ändå bör beläggas med ett fängelsestraff kommer du förmodligen ändå inte fysiskt hamna i fängelse. Detta beror på den så kallade presumtionen mot fängelse i 30 kap. 4 § BrB. Domstolen ska enligt paragrafen fästa särskilt avseende vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse. Faktorer som då beaktas är straffvärdets längd, brottets art och om brottet utgör ett återfall. Trots att du tidigare begått brott så brukar man i återfallsbedömningen fästa avseende vid om det nya brottet är grövre (vilket det inte är), hur länge sedan de tidigare brotten begicks och om de liknar varandra. Nu vet jag inte hur länge sedan det var du begick våldsbrotten men snatteri varken liknar våldsbrott eller är grövre. Det värsta du skulle kunnat dömas till här i så fall är väl kanske skyddstillsyn med tanke på ditt återfall i brottslighet, 30 kap. 9 § BrB, men även det bedömer jag som osannolikt.

Sammanfattning

Min gissning (!) är att du inte kommer få något annat än böter för denna ringa stöld. Det är mycket sällan man dömer till något annat än böter för just ringa stöld och dina tidigare brott har knappast någon verklig relevans för den nya brottsligheten, då det varken rör sig om ny grövre brottslighet eller likartade brott. Värt att poängtera är att påföljdsbestämningen är väldigt oförutsägbar och att det är omöjligt att förutspå vad domstolen kommer göra i just ditt fall. Men detta är som sagt min gissning, vilket också var vad du efterfrågade.

Behöver du ytterligare juridisk hjälp så är du välkommen att kontakta någon av våra erfarna jurister här på Lawline!

Hoppas du fick ett svar,

vänligen

Julia WahlgrenRådgivare