Vad kan hända om man inte betalar sin skuld och får man betalningsanmärkningar i så fall?

Hej! Jag skulle ha en lägenhet, skrev på kontrakt osv, men sa upp lägenheten en måndag innan jag skulle få tillgång till den. Nu har jag två månader jag behöver betala hyran det vill säga dubbel hyra för har kvar den lägenheten jag bor i nu. Dock har jag inte råd att betala hyran för den uppsagda lägenheten. Vad händer om jag inte betalar den? Får jag någon betalningsanmärkning eller något liknade? Tacksam för svar!!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig

Det är utsökningsbalken (UB) som reglerar hur skulder drivs in.

Vad händer om en betalningsskyldig person inte betalar?

Det är Kronofogdemyndigheten som tar hand om att verkställa domar eller andra exekutionstitlar genom att göra en utmätning av en betalningsskyldigs tillgångar (1:1 och 1:3 UB). Din hyresvärd som verkar ha rätt till hyra för två månader till kan vända sig till Kronofogdemyndigheten och kräva in din skuld genom att ansöka om ett betalningsföreläggande, men hyresvärden kan även vända sig direkt till en domstol.

Om du bestrider din hyresvärds ansökan om betalningsföreläggande, så kan hyresvärden välja att överlämna ärendet om betalningsföreläggande till en domstol (33 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). I sett sådant fall, om hyresvärden skulle gå vidare med sitt ärende, kan domstolen komma fram till en exekutionstitel, som är en verkställighetsdom som tillåter Kronofogdemyndigheten att utmäta dina tillgångar. Som du ser skulle det gå fortare för hyresvärden att direkt vända sig till en domstol än att först ansöka om ett betalningsföreläggande. Oavsett om en exekutionstitel kommer genom en dom eller genom ett avgjort mål om betalningsföreläggande, så får Kronofogdemyndigheten verkställa beslutet självmant så fort det har vunnit laga kraft (2:1 UB, 3:1 1 st. UB, 3:3 UB eller 3:11-12 UB).

Själva processen av en verkställighet går till på så sätt att Kronofogdemyndigheten gör en utredning av din ekonomiska situation för att kunna veta vad som kan utmätas, som exempelvis lön eller saker (2:17 UB). Lön får Kronofogdemyndigheten utmäta (7:3 UB), men inte mer än vad du behöver för att täcka dina vanliga levnadskostnader (7:4 UB). Kronofogdemyndigheten kan dock inte utmäta vissa saker, som exempelvis möbler och husgeråd som är nödvändiga i hemmet, personliga saker upp till ett skäligt belopp, och ett hem (5:1 UB).

Kort om betalningsanmärkningar

Uppgifter om fysiska personer får samlas in för kreditupplysningsändamål (5 § 2 st. kreditupplysningslagen). En kreditupplysning är en uppgift som kan underlätta en bedömning av någons kreditvärdighet (2 § kreditupplysningslagen). Ett kreditupplysningsföretag kan därför inhämta uppgifter av Kronofogdemyndigheten om en dom eller om ett utslag i ett mål om ett betalningsföreläggande finns i någons historik, och därmed registrera dessa uppgifter som betalningsanmärkningar i ett register.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är därför att om du inte betalar det som du måste betala, så kan din hyresvärd antingen vända sig direkt till en domstol eller till Kronofogdemyndigheten. Om du skulle vägra betala, så löses frågan i domstol. Kommer domstolen fram till att du ska betala, så får Kronofogdemyndigheten verkställa domen och utmäta dina tillgångar som lön och saker. En verkställighetsdom kommer framgå i din historik hos Kronofogdemyndigheten som kreditupplysningsföretag kan inhämta och därmed registrera som en betalningsanmärkning i din historik. Om du därför är säker på att du måste betala hyra till din hyresvärd, så rekommenderar jag att du betalar din hyra för att inte drabbas senare av både utmätningar och en betalningsanmärkning.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare