FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/06/2020

Vad innehåller ett belastningsregister?

Hej.

Jag har en fråga. Om man nu är dömd för t.ex. ringa narkotika och en myndighet hämtar ut ens papper från belastningsregistret. Ser dom vilken typ av drog det var som är anledningen till att man blev dömd för brottet? Eller ser dom bara själva brottsrubriceringen?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Din fråga rör Lagen om belastningsregister (BRL). Belastningsregister innehåller främst information om du har fått påföljder/straff vid ett brott.

Lite mer specifik information om vad ett belastningsregister innehåller finns även att hitta i förordning om belastningsregister. Uppgifter som belastningsregistret ska innehålla är exempelvis namn, personnummer, påföljden, domen, plats för brottet, beslut om utvisning osv (2 § i Förordning om belastningsregister). Belastningsregistret innehåller därmed uppgifter om själva gärningen, hur den gick till. Men belastningsregister kan variera i hur omfattande de är i sin kvantitet och kvalitet.

För att få reda på exakt vilken information som finns med i ditt belastningsregister så rekommenderar jag dig att begära ut ditt belastningsregister, vilket du enkelt kan göra via Polisens hemsida. Du har en lagstadgad rätt att begära ut ditt eget belastningsregister (9 § BRL). Således kan du kontrollera uppgifterna, och vara säker på vad en framtida arbetsgivare kan se och inte se i ditt belastningsregister.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare