Vad innebär "väntar döden inom jämförelse kort tid" för frågan när det är fråga om vad som likställs med testamente?

Läser ett svar från er till en annan på denna sidan och fastnade för följande text när det kommer till det förstärkta laglottsskyddet: "Det förstärkta laglottskyddet aktualiseras om gåvan getts bort under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syfte är att likställa med testamente. Med begreppet "likställa med testamente" avses gåvor dels där givaren väntar döden inom jämförelsevis kort tid, dels där givaren kan beräkna att till sin död få ha nyttan av den bortgivna egendomen, i vilket senare fall gåvotidpunkten i förhållande till dödsfallet är av mindre vikt." Vad räknas som "väntar döden inom jämförelse kort tid" ? 6 mån? 3 år? 6 år?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga framgår så att du hänvisar till ett visst svar. Jag har inte direkt tillgång till detta men av din fråga framgår det så för mig som att man pratat om rätten till laglottsskyddet enligt 7 kap 4§ ÄrvB.

Vad innebär "väntar döden inom jämförelse kort tid"?

Av förarbetena och kommentarer till nämnda paragraf framgår först och främst att det är fråga om en gåva med anknytning till givarens död och där gåvan därför inte längre har samma värde/intresse för givaren. Av kommentarerna till Ärvdabalken följer så att återigen att det först och främst rör sig om gåvor som ges på själva dödsbädden eller under givarens sjukdom. Säg t.ex. att ens förälder har cancer och vet att det har maximalt ca 6 månader- 1 år att leva framgår det som tydligt att regeln appliceras. Även gåvor som getts tidigare kan komma i betraktande om ändamålet kan antas ha varit att ordna successionen efter givarens död t.ex. räknas det fallet att arvlåtaren vid gåvan var sjuk och trodde sig komma att dö men sedermera blivit frisk igen.

Sammanfattningsvis

Det korta svaret på din fråga är därmed att det är möjligt att det kan vara upp till 35 år MEN ett exakt svar beror kraftigt på omständigheterna i det enskilda fallet! I mer normala fall framgår det som att regeln är tillämplig för de fall gåvan ges under dödsbädden eller under givarens sjukdomsperiod som inte behöver vara kort.

Det längre svaret på din fråga innebär att det framgår så att för att en gåva ska likställas med testamente får inte alltför långt tid har förflutit mellan gåvans givande och dödsfallet för att det ska klassas som inom jämförelse kort tid. Av förarbetena och kommentarer framgår att det främst rör sig om gåvor som ges på själva dödsbädden eller under sjukdomsperioden. Det är dock även möjligt att betrakta gåvor som har getts tidigare än det. Med det sagt följer det av praxis att det kan skilja sig väldigt mycket i tiden. Av NJA 1973 s.687 bedömdes 7,5 år vara för långt tid för att lagrummet inte skulle tillämpas medan det i NJA 1934 s. 462 bedömdes som att 3 år vara tillräckligt för att lagrummet skulle tillämpas. Det finns även exempel där 35 år inte har varit för långt tid för att lagrummet ska tillämpas (NJA 1963 s.345).

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare