Vad innebär "samt vad som kan komma att träda i dess ställe" om det skrivs in i ett testamente?

Vad betyder "samt vad som kan komma att träda i dess ställe" i meningen som ni rekommenderar: "Vad bröstarvinge erhåller i arv efter mig samt vad som kan komma att träda i dess ställe ska utgöra enskild egendom"

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är lite svårt att tolka din fråga eftersom det inte framgår vilken fråga du hänvisar till men utifrån meningen framgår det för mig som att den fråga du hänvisar till kan ha att göra med äktenskapsförord eller ett testamente. Jag tolkar vidare så din fråga som att du undrar vad "samt vad som kan komma att träda i dess ställe" får för betydelse för frågan om du skriver ett testamente.

Vilka bestämmelser är aktuella?

Av din fråga framgår så en bestämmelse som är aktuell dvs. bestämmelsen som förklarar vad enskild egendom är. Sagda bestämmelser säger att enskild egendom är egendom som en make erhållit genom testamente med villkoret att den ska vara mottagarens enskilda (7 kap. 2§ 3p. ÄktB). Vidare säger även sagda bestämmelserna om enskild egendom att enskild egendom även är sådant som trätt i dess ställe (7 kap. 2§ 6p. ÄktB).

Sammanfattningsvis

Utformningen av meningen som du undrar om innebär så att egendom som något av dina barn ärver inte kommer att ingå i en framtida bodelning vid en skilsmässa. Vad som menas med "samt vad som kan komma att träda i dess ställe" innebär så att man försöker skydda  egendom som utgör surrogat för den utpekade egendomen i ett testamente.

För att tydliggöra ger jag ett exempel

Säg att du skrivit den rekommenderade meningen och egendomen som du testamenterat rör sig om pengar som du ger bort. Säg också att ni pratat ihop er om att det är för att din arvtagaren ska kunna köpa ex. en lägenhet. Det bör då vara fullt möjligt att denna lägenhet kan utgöra sådan egendom som "trätt istället för pengarna". Det går alltså att se egendomen som surrogat för den tidigare.

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte svaret tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare