Vad innebär min morbrors testamente?

Hej! Min morbror avled nyligen. Han var gift men de hade inga barn. De har skrivit ett testamente där det står att alla pengar förvaras hos den som överlever den andre tills hon/ han avlider. Då är det skrivet att min morbrors pengar går till hans syskonbarn och då hennes till hennes syskonbarn. Det skrevs ett tillägg i min morbrors testamente, vilket var att hans 2 syskon som är i livet(min mamma och hennes syster) ska ärva också. Nu när min mamma fick hem brev från advokaten var inte syskonens barn med i arvet? ´Hur kan det bli så? Är det så att syskonen får deras barns del nu när de lever eller varför är vi inte med i testamentet längre?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Jag uppfattar det som att du undrar vad din morbrors testamente innebär för dig och dina syskon. Regler om arv och testamente finns i ärvdabalken (ÄB).

Din morbrors testamente

Din morbror har likt alla andra personer över 18 år rätt att skriva testamente (9 kap. 1 § ÄB). Om testamentet är svårtolkat ska man tolka det i överensstämmelse med din morbrors vilja. I först hand efter hur han faktiskt har uttryckt att han vill att hans arv ska fördelas och i andra hand efter hur det är troligt att han hade velat att arvet skulle fördelas (11 kap. 1 § ÄB).

Det framgår tydligt att din morbror vill att hans syskonbarn ska ärva, men det framgår också tydligt att han vill att hans syskon som är i livet ska ärva.

Mer än så är tyvärr svårt för mig att säga utan att se de exakta formuleringarna i testamentet. Beroende på hur testamentet är formulerat kanske det framgår att din morbror hade velat att både syskonen och syskonbarnen skulle ärva direkt. Det skulle också kunna framgå att han i stället velat att syskonbarnen skulle få ärva först efter sina föräldrar.

Advokaten verkar ha tolkat testamentet som att syskonbarnen ärver först efter sina föräldrar. Det är en mycket möjlig tolkning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare