FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/03/2021

Vad innebär "eventuellt prövas av åklagare" ?

Hej!

Jag har en fråga angående misstänkt fortkörning:

Vad innebär "eventuellt prövas av åklagare" vid misstänkt fortkörning? Kan det innebära ytterligare kostnad för den misstänkta överträdelsen?

Mvh C

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I en trafikförseelse som fortkörning kan du dels erkänna genom att signera botern som polisen ger dig eller förneka. I det fall du helt förnekar brott kommer fallet tas upp i tingsrätten, såvida åklagaren väljer att åtala. En åklagare ska bara åtala om denne bedömer att det kan styrkas dels att ett brott har begåtts och dels av den tilltalade. För att bli dömd för ett brott ska det vara ställt utom rimligt tvivel att brottet har begåtts av den tilltalade. Detta är ett väldigt högt beviskrav som åklagaren har full bevisbörda för.

Är det något ytterligare du funderar på är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline.

Hälsningar,

Josefine LovborgRådgivare