FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/10/2022

Vad innebär det att ha en fotboja?

Hej vad krävs det för att jg ska kunna få en fotboja och om jag får en vad exakt menas, får jag leva som vanligt utöver att jag såklart övervakas ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En person som döms till högst sex månaders fängelse kan få möjlighet att avtjäna sitt straff genom fotboja, även kallat intensivövervakning med elektronisk kontroll. Nedan kommer jag att svara på dina två frågor.

Vad krävs det för att få fotboja?

För att få fotboja krävs det i regel:

  • Någon form av sysselsättning, det vill säga arbete, utbildning eller övrig sysselsättning som exempelvis sysselsättning likt samhällstjänst.
  • Godkänd bostad
  • Att övriga myndiga i bostaden ger sitt samtycke.

Övrigt som krävs för att få fotboja är exempelvis att man inte dricker alkohol eller använder droger, enligt 4 §  lagen om intensivövervakning med elektronisk kontroll (IÖVL).

Vad innebär det att ha fotboja?

Att ha fotboja innebär att den dömde avtjänar sitt straff i sin bostad övervakning genom fotbojan och får inte vistas utanför bostaden förutom vid bestämda tider eller för bestämda ändamål, enligt 3 § IÖVL.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Siva ArifRådgivare