FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/05/2021

Vad innebär det att en förundersökning läggs ned?

Vad innebär det att "förundersökningen läggs ned"?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad det innebär att en förundersökning läggs ned.

Att förundersökningen är nedlagt innebär att polisen/åklagaren har valt att inte längre driva målet, dvs att du inte längre är misstänkt för brottet.

En förundersökning läggs ned om det är så att det inte finns tillräckliga bevis mot den som är misstänkt för brottet. En förundersökning kan också läggas ned om den som är misstänkt begår allvarligare brott som denne kommer att åtalas för. Men det finns alltid en möjlighet att en förundersökning tas upp igen om ny bevisning tillkommer.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare