FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/02/2022

Vad har vårdnadshavaren för ansvar vid delad vårdnad?

Av lagen framgår det inte uttryckligen vem av föräldrarna som ska ansvara för inköp av kläder och dylikt.

Ni har delad vårdnad och har således som vårdnadshavare ett gemensamt ansvar att tillgodose barnets behov, att barnet ges den omvårdnad, trygghet och goda fostran som ett barn har rätt till, att behandla barnet med respekt. Således har du och ditt barns pappa lika stort ansvar över barnet och barnets behov.

Stämmer det här? För mitt barns far vill inte betala ett öre till sin dotter. Har skickat med blöjor och så tidigare, men anser att han borde betala för henne också. Så jag tänkte sluta skicka med och låta han köpa det själv.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Av föräldrabalken (FB) framgår vad en vårdnadshavare har för ansvar för barnet. Den som har vårdnaden för ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden, och ett ansvar för att tillgodose barnets behov av omvårdnad, trygghet och en god fostran (6 kap. 2 § FB). När vårdnadshavarna inte bor tillsammans måste dock vardagliga beslut ofta fattas av den av vårdnadshavarna som har barnet hos sig. Det gäller exempelvis frågor om barnets mat, kläder och dylikt (prop. 1997/98:7 s. 56). Blöjor och liknande saker får anses falla in under den typen av vardagliga beslut.

Sammanfattningsvis har du rätt i att den vårdnadshavare som för tillfället har barnet hos sig har ett ansvar för att barnet omhändertas under den tiden.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare