FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/08/2020

Vad har umgängesföräldern för ansvar?

Hej hej. Jag har ensam vårdnad av min dotter men pappan har umgänge med henne två dagar i veckan. Men umgänget med pappan fungerar inte p.g.a olika anledningar t.ex att han ljuger väldigt om vad dem har gjort, vad dotter har ätit, om hon har sovit m.m. Har pratat med familjerätten och dem sa att jag kunde ta tillbaka umgänget tills att pappan har ändrat sig gällande felen han gör. Kan jag göra detta? vad har jag för rättigheter när jag har ensam vårdnad? Om pappan ska ha umgänge med dottern hemma hos sig, måste han då ha t.ex leksaker, kläder, ge henne mat plus allt annat som är bra för dottern eller måste jag ta med detta varje gång till honom när han ska ha henne? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som ensam vårdnadshavare har man rätt att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 11 § föräldrabalken). Under tiden barnet umgås med umgängesföräldern som inte är vårdnadshavare är dock vårdnadshavarens befogenheter begränsade. Till exempel får umgängesföräldern själv bestämma i frågor som rör den dagliga omsorgen av barnet. Den dagliga omsorgen avser beslut om bland annat barnets mat och sovtider.

Eftersom du har ensam vårdnad ska den andra föräldern betala underhåll till barnet (7 kap. 1,2 § § föräldrabalken). Underhållsbidraget ska täcka till exempel barnets kläder och det finns därför inget krav på att föräldern som betalar underhållsbidrag ska köpa några fler kläder utöver det. Vissa kostnader ska umgängesföräldern bekosta vid umgänget, praxis är att barnet ska ha tillgång till mat hos umgängesföräldern.

Ett barn har rätt till en nära och god relation med båda sina föräldrar (6 kap. 2 a § föräldrabalken). Har ni en dom som reglerar umgänget kan du som vårdnadshavare inte självmant välja att avbryta umgänget, du gör dig då skyldig till umgängessabotage.

Sammanfattningsvis

Ett barn har som huvudregel rätt att träffa båda sina föräldrar. Väljer en vårdnadshavare att gå emot en dom eller avtal som reglerar umgänget gör man sig skyldig till umgängessabotage. Umgängessabotage är en indikation på att vårdnaden bör ändras.

Medans en förälder har umgänge med barnet bestämmer föräldern själv över saker som hör till den dagliga omsorgen av barnet, till exempel barnets mat och sovtider. En förälder som betalar underhåll till barnet behöver i regel inte stå för några andra kostnader utöver underhållet, praxis säger dock att barnet ska ha tillgång till bland annat mat hos umgängesföräldern. Kläder är en sådan sak som ska rymmas inom underhållsbidraget och det är därför vårdnadshavaren som står för dessa.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare