Vad har jag rätt till vid skilsmässa när min man äger huset?

Hej! Är gift med man som står som ägare av vårt hus med 1/1. Ska nu skiljas efter ca23 år.

Vilka rättigheter har jag? Jag vill inte bo kvar. Men önskar veta vad som gäller juridiskt.

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid skilsmässa ska makarnas egendom fördelas mellan makarna genom bodelning (9 kap. 1 § Äktenskapsbalken). Eftersom ni är gifta spelar det ingen roll att din make äger huset med 1/1, värdet av huset ska ändå fördelas mellan er. Då din make äger huset kommer huset i sig tillfalla honom (11 kap. 7 § ärvdabalken). Eftersom du ändå inte ville bo kvar kommer det inte vara till någon nackdel för dig. Du har dock ändå rätt till värdet av halva huset.

Svaret på din fråga är alltså att du har rätt till halva värdet på huset.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig, annars är det bara att återkomma!

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare