Vad har en arvinge för skyldigheter vid bouppteckning?

Hej! Min mormor är avliden. Eftersom min mor är avliden så går väl hennes del till mig? Mormor har två barn till. Har jag även skyldighet att hjälpa till med bouppteckning o.s.v? Ligger i process att bli adopterad av mina fosterföräldrar. Men det har inte gått igenom än. Visst är det dagen mormor avled på som gäller? Att jag inte var adopterad just då.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag börja med att beklaga sorgen efter din mormor.

Bestämmelser som reglerar din fråga hittar vi i ärvdabalken (ÄB).

Vem ärver din mormor?

Som utgångspunkt så är det din mormors barn, alltså din mamma och hennes syskon, som ärver henne när hon har gått bort (2 kap. 1 § ÄB).

I detta fallet så kommer arvet att fördelas på tre då det finns tre syskon men där du enligt istadarättens princip kommer att ärva din mammas andel eftersom du är hennes barn (2 kap. 1 § andra stycket ÄB). Du kommer att vara berättigad till arvet även om du ligger i process att bli adopterad av dina fosterföräldrar.

Vad har du som arvinge för skyldigheter?

Som arvinge till din mormor är du tillsammans med de andra arvingarna dödsbodelägare (18 kap. 1 § ÄB). Detta betyder att ni tillsammans förvaltar dödsboet under bouppteckningen. Om ni har svårt att komma överens om hur detta ska göras så kan ni ansöka om en boutredningsman som istället förvaltar dödsboet (19 kap. 1 § ÄB).

Om det är så att du är under 18 år så kommer dina fosterföräldrar genom adoptionen att bli dina vårdnadshavare och kommer då istället att bevaka din rätt i dödsboet.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor och att mitt svar var till hjälp.

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare