FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/02/2023

Vad händer vid ett enstaka misslyckat startförsök vid villkorat alkolås?

Kan transportstyrelsen dra i mitt alkolås om det bara rör sig om ett misslyckat startförsök?

Lawline svarar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Eftersom din fråga handlar om körkort så blir den relevanta lagen körkortslagen (KörkL), men stora delar av informationen i svaret är också från Transportstyrelsen.

Av din fråga framgår det inte varför du har ett alkolås installerat i din bil, men jag utgår från att du har fått ett alkolås installerat i bilen på grund av rattfylleri eller grovt rattfylleri, eftersom du säger att transportstyrelsen är inblandad och du undrar om ditt körkort kommer dras in.

Villkorat alkolås

Transportstyrelsen har för dig gjort en typ av körkortsingripande genom att ditt körkortsinnehav förenats med villkor om alkolås enligt 5 kap. 1 § Körkortslagen. Villkor om alkolås som bifallas endast om sökanden med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden bedöms som lämplig för körkortsinnehav med villkor om alkolås, 5 kap 19 § KörkL. När man har illkorat alkolås får man köra bil med godkänt alkolås, 5 kap 22 § KörkL. Under tiden man har alkolås följer Transportstyrelsen informationen som registreras vid blåsningarna, antalet misslyckade startförsök och liknande. Körkortet kan dras in ifall du inte uppfyller kraven för villkorat körkort längre, 5 kap 23 § KörkL.

Upprepade utandningsprov

Enligt transportstyrelsen (se här) kan upprepade utandningsprov som visar på straffbar mängd alkohol leda till att du inte får ha kvar ditt körkort. Då jag inte vet mängden alkohol du hade i blodet när du blåste är det svårt för mig att svara på exakt vad som sker i ditt fall. Eftersom det krävs upprepade tillfällen, så verkar det inte som att något kommer hända, men det är Transportstyrelsen som gör bedömningen. Om det händer fler gånger så finns det stor risk för återkallelse av körkort eftersom det då rör sig om upprepade tillfällen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, även fast jag inte kunde ge ett exakt svar! Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Julia NilssonRådgivare