Vad händer vid en fortkörning om jag haft indraget körkort innan?

Hej jag fick indragen körkort när jag körde 52 på 30 väg i en månad sedan när jag fick tillbaka körkortet så efter dryga en månad så blixtrade fartkamera på Mig på 60 väg då låg jag mellan 73-75 Vad kommer hända nu Har ett jobb som jag måste ha mitt körkort i

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utredning

Jag tolkar det som att du undrar vad som kommer hända nu när du kört 73-75 km/h på en 60-väg, med tanke på att du har haft indraget körkort sen innan (där du fick tillbaka körkortet ca 1 månad innan den nya fortkörningen).

Jag vill först och främst säga att det är svårt för mig att säga vad som kommer hända i ditt fall nu, då det är Transportstyrelsen som avgör detta med beaktande av olika omständigheter för det specifika fallet. Men vad jag kan göra är att ge dig en inblick i vad som normalt sker när något sånt här händer.

Tillämplig lag för situationen är Körkortslagen (KörkL).

När ska ett körkort återkallas?

Enligt 5 kap. 3 § 4p. KörkL ska ett körkort återkallas om körkortsinnehavaren har överskridit högsta tillåtna hastighet och överträdelsen inte kan anses som ringa.

Enligt praxis är en hastighetsöverträdelse med 25 km/h på en 40-väg eller mer att anses som ej ringa och är därför skäl för återkallelse av körkort. Vanligtvis brukar det dock ges en varning vid fortkörning med 25-30 km/h och körkortsåterkallelse vid en överträdelse med 31 km/h eller mer.

Upprepade fortkörningar

Transportstyrelsen anger att om du har gjort dig skyldig till upprepade trafikbrott inom en tvåårsperiod, ska körkortet återkallas och då normalt med en spärrtid på två månader. Varning kan utges istället för återkallelse, men med förutsättning att det inte finns ett tidigare beslut om varning eller återkallelse.

I ditt fall

Eftersom att du låg 13-15 km/h över hastighetsgränsen andra gången du körde för fort, ses detta förmodligen som en ringa överträdelse och skulle i vanliga fall endast ge böter. Men eftersom du har gjort dig skyldig till fortkörning innan och även haft ditt körkort återkallat, skulle jag säga att ditt körkort blir återkallat, eller om du har tur får du en varning istället för återkallelse.

Men som sagt kan jag inte svara exakt på hur utgången av situationen kommer bli för dig, utan det görs en individuell bedömning av Transportstyrelsen i varje fall, där olika omständigheter tas i beaktande, och där även ditt behov av körkort kan tas hänsyn till.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare