Vad händer om testamentet kommer bort?

Hej,

jag vill absolut inte att halvsyskon som jag inte känner ska ärva mig. Jag har inga "riktiga" syskon. Min pappa avled 2004 o då fick särkullbarnet ut sin del.

Min mamma är 85 år. Jag har sambo. Jag har skrivit testamente.

Men vad händer om testamentet kommer bort? Finns det risk att mitt halvsyskon ärver mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad händer om mitt testamente försvinner?

Om ditt testamente kommer bort och inte kan bevisas kan det heller inte tillämpas. Om testamente inte finns fördelas arvet istället enligt den legala arvsordningen. Då fördelas din kvarlåtenskap på din mamma och din pappa. Eftersom din pappa avlidit går hans del av arvet vidare till hans barn, dvs ditt halvsyskon (2 kap. 2 § ÄB). Om även din mamma avlider innan dig kommer hela arvet gå till ditt halvsyskon förutsatt att du inte har andra syskon (2 kap. 2 § tredje stycket ÄB).

Om du är gift är din make istället din närmsta arvinge och ärver dig istället för dina föräldrar och halvsyskon. Ditt halvsyskon kan dock ha rätt till ett efterarv från dig när din make avlider. Om du har barn är istället de dina närmsta arvingar och går före övriga släktingar. Sambor har ingen arvsrätt efter varandra.

Var kan man förvara testamente?

Man måste inte registrera sitt testamente någonstans vilket innebär att man måste förvara det på en plats där det kommer att hittas. Man kan förvara det hemma eller i ett bankfack, men om ingen vet att det exempelvis förvaras i ett bankfack är det ju svårt att hitta. Om möjligheten finns kan man förvara det hos en utomstående tredje part som inte har något eget intresse i testamentet och som därför inte skulle ha skäl att ändra eller förstöra det. Man kan även förvara det hos vissa juristbyråer eller begravningsbyråer som tillhandahåller sådana tjänster.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare