Vad händer om skulderna överstiger tillgångarna i dödsboet?

Hej. Min mamma avled nyligen och då visade det sig att hon har blanco lån som ingen har vetat om och skulderna överstiger tillgångarna i dödsboet. Mamma har tillsammans med min pappa en villa som de båda står som ägare till. Blir min pappa tvungen att sälja huset för att täcka mammas skulder ? eller finns det något sätt att förhindra att han blir av med sin bostad som betyder mycket för honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Alla tillgångar och skulder som den avlidne hade vid bortgången övergår till dödsboet. De skulder som finns ska täckas med tillgångarna. Om det är så att skulderna överstiger tillgångarna och att alla skulder därmed inte kan betalas, får skulderna helt enkelt skrivas av. I svensk rätt gäller att man inte ärver någon annans skulder, vilket innebär att din pappa inte blir betalningsansvarig för din mammas skulder.

Avslutningsvis gäller alltså att det är dödsboet efter den avlidne som ansvarar för att betala skulderna om det finns tillräckligt med tillgångar i boet. Annars får skulderna avskrivas.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare