FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/07/2022

Vad händer om någon kör bil utan körkort?

Vad händer om polisen stannar en 15-åring som kör en bil, utan körkort?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olovlig körning

Att köra bil utan körkort utgör olovlig körning (3 § första stycket trafikbrottslagen). Detta eftersom en bil utgör ett körkortspliktigt fordon. För att dömas krävs dock att föraren haft uppsåt (3 § första stycket trafikbrottslagen). Lite förenklat innebär uppsåt att gärningsmannen har haft någon form av avsikt med gärningen eller insikt om omständigheter och följder av gärningen.

Om polisen stannar en 15-åring som kör en bil utan körkort kommer polisen upprätta en anmälan om misstanke om brott. Att köra bil utan körkort är som sagt en brottslig handling. Har 15-åringen vidare haft uppsåt kan denne senare komma att dömas för olovlig körning. Påföljden för olovlig körning är böter (3 § första stycket trafikbrottslagen). Viktigt att påpeka är att om någon annan tillåter någon som inte har ett körkort att köra en bil kan denne även dömas för brott (3 § tredje stycket trafikbrottslagen).

Sammanfattning

Om polisen stoppar en 15-åring som kör bil utan körkort kommer de upprätta en anmälan om misstanke om brott. 15-åringen kan sedan, om denne haft uppsåt, dömas för olovlig körning

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ellinor BäckströmRådgivare