FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder16/05/2018

Vad händer om man gömmer sig undan ett fängelsestraff?

Vad är påföljden om jag blivit dömd till fängelse men istället gömmer mig och undviker mitt straff.

Är det alltså ett brott att undvika fängelsestraff?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inget brott att gömma sig undan ett fängelsestraff i Sverige. Du kommer således inte drabbas av någon påföljd om du håller dig gömd och undviker ditt straff. Istället kan det faktiskt bli så att du genom att gömma dig aldrig behöver avtjäna ditt fängelsestraff, förutsatt att du lyckas hålla dig gömd tillräckligt länge. Ditt fängelsestraff kan alltså komma att preskriberas. Hur länge du måste hålla dig gömd beror på hur långt fängelsestraff du dömts till. Exempelvis måste du hålla dig gömd i 5 år om du dömts till ett fängelsestraff på 1 år eller mindre medan du måste hålla dig gömd i 30 år om du blivit dömd till livstid (35 kap 8 § Brottsbalken).

Vissa gränser finns dock. Har du blivit dömd till fängelse för exempelvis folkmord, mord eller terroristbrott kommer du aldrig kunna bli fri ditt fängelsestraff genom att gömma dig (35 kap 2 § Brottsbalken). Om du däremot är under 21 år vid tillfället för något av dessa nyss uppräknade brott gäller samma tidsgränser som jag tagit upp i första stycket ovan (35 kap 2 § andra stycket Brottsbalken). En 20-åring som blir dömd för mord och håller sig gömd till sin 50-årsdag kan alltså på så sätt tänkas undvika att avtjäna sitt fängelsestraff.

Hoppas du känner att du fått ett bra svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare